Финска магия

Вещери, вещици, уикани, друиди и всичко, което може да се свърже с практиката на вещерите.

Модератор: Arhimikus

Мнениеот Arhimikus » 10 Яну 2010, 01:42

Изображение

Väinämöinen


Финска магия и старите богове

Тери Симон


История:

Финландците са в голяма степен загадка. Въпреки разположението на Финландия, измежду Скандинавските страни, финландците не са скандинавци. Те са дошли преди хиляди години от Азия и са се установили на територията на Финландия поне преди 4000 години. Техният език е по-близък до унгарския, самоедския и корейския, отколкото до немския, руския или шведския. Съгласно „Финска магия” от Робърт Нелсън „Има доказателства, че урго-фините в древността са обитавали голям район от Скандинавския полуостров и вероятно част от Британските острови.” Дж. Ф. Кампбел учи, че първите обитатли на Британските острови са фините, изместени по-късно от завладяващите кетлти и германи, които явно са асоциирали магията с фините. Старонорвежката дума „finngerd”, преведа дословно означава „Финска работа”. Също така се смята, че фините са завладели иабсорбирали лаппите, когато са пътували на север, а доказателство за това са приликите в езика.

Фините са представяни като войни, но това е по-скоро качество, което им е наложено. Те са служили на византийските императори като лична охрана, охрана на двореца и войни. Служили са на Упсалските крале на древна Швеция във викингските нашествия през районите на Балтийско и Северно море. След като Финландия е направена шведска провинция при шведския крал Ерик Добрия и епископ Хенри от Упсала, фините често били във войни, но тези войни били повече за оцеляване, отколкото за територия.

Финският боен дух е повече знак за несломяемост, отколкото за кръвожадност. Те преживяват 42 войни с Русия, загубили всяка една. Те плащат данъците си за войните, докато по-богатите държави не го правят. Това са примери за това, което фините нарича Сису . Сису не се превежда, но представя философията на това, което трябва да бъде направено и ще бъде направено, независимо какво ще струва. „Силната воля ще преведа човека дори и през камък.” Калевала, финският наоден епос, е вероятно единственият по рода си, където не става дума за война. Имайки предвид, че през по-голямата част от историята си, Финландия няма собствен парламент, можем по-добре да разберем финския темперамент.

Магия:

Фините отдавна са свързвани с магията. Моряците предвиждали лош късмет, ако убиеш фин. Норвежките крале забранили на поданиците си да пътуват до Финландия и да се съветват с магове. През 16 и 17 век, шведското правителство издирвало и конфискувало „goudbas”, магическите тъпани на финските и лапландски шамани. Има много истории за фини, които упавляват ветровете, нещо много полезно за викингите и моряци от всякакъв вид.
Въпреки че финската магия включва пътища за улавяне на вятъра във възли за по-нататъшна употреба, тя е базирана в шаманизма, който Нелсън описва като:„практика на използване на изменено състояние на съзнанието за влияние над света и определени сили”. Финският шаман използва песни и заклинания, а фразата „да пееш” на някого, означава да го омагьосаш. (За сравнение – Баенето) Например, спорът между Вайнемьойнен и Йоукахайнен започва с предизвикателството на Йоукахайнен:

„Ако ти, Вайнемьойнен стар си,
Вечният певец,
Остави ни нас да пеем,
Ние нека да разказваме,
С човек, изпитващ човека,
Единият побеждаващ другия!”

Било е от голяма важност знаенето на правилните думи за песента и знаенето на корените на нещото, което ти е дало силата да го контролираш. Духовете са навсякъде в природата и шаманът може да получава знание чрез наблюдение или да бъде научен, но най-полезният метод бил влизането в транс. Шаманите и маговете са наричани „господари на думата”, но само знаенето на думата не било достатъчно. Знанието трябва да се използва като акт на волята. За да може този акт на волята да заеме място, магът трябва да развие в себе си съсредоточаване, практика, изчистване и влизане в транс.

Работата в транс често се предшествала от сауната (изобретение на финландците), която е вероятно ритуалното пречистване, но също може и да е част от самия транс. Обикновено изпадането в транс се извършвало в големи групи със силно и енергично пеене на заклинания, но също така може да бъде извършено и когато си сам и на тихо място. Танцът може да се използва и като влизане в транс.
Едно от нещата, които могат да се правят в транс е комуникирането с халтия. Халтия е духът на нещо, независимо дали на дърво, място, обект и т.н. Халтия е дух, който не може да бъде отделен от физическия обект, това е духовната му есенция.

Нелсън отбелязва, въпреки че магията е от духовния план, тя се използва и за практически цели. В Калевала, Вайнемьойнен използва магията си за да построи кораб и помага на замеделието. Илмаринен използва магическите си способности, комбинирани с майсорството му на ковач за да създаде Сампо, артифакт даващ царевица, сол и пари.

„Тогава ковачът Илмаринен,
Изрече тея думи: „Аз ще съм
Способен да направя Сампо,
От разбитата блестяща черупка,
От острите пера на лебеда,
И млякото на безплодна крава,
И малко чемичено зърно
И козината на лятна овца,
Защото аз небето изковах,
Изкован капак небесен,
От нищото започнал,
Без къстче вече изработено.”

Според Нелсън, финландците знели как да използват и Футарк, и познавали Северния пантеон. В Калевала, едно от местата на неконтролирания огън, през които се минава е „Краят на полето на Тор” и, когато Вайнемьойнен решава да определи какво се е случило със слънцето и луната, които липсват, той очевидно използва руни.

„Той, старият Вайнемьойнен,
Вечният мъдър човек,
От елшата тресчици отряза,
После ги остави да лежат,
Изправи повечето завъртяни,
Пръстите му ги подредиха.”

Празници:


Финландците разделили годината на четири части. Датите на тези празници са приблизително от тогава, когато много от хората се адаптирали и замесили заедно във всичко, което правили. Фините се интересували и от заобикалящите ги култури, затова приели и усвоили необходимото. Например, когато християнското влияние нарастнало, Денят на Св. Антоний (17.01), бил обявен като продължение на култа на домашния дух. Парцалива кукла или свещ били напревени за да представляват домашният дух или духа на фермата. Те трябвало да се държат на подходящо място (като съндък за семена) и по-късно през годината да бъде дарена храна и да се каже молитва. Датите съответно били:

• Денят на ралото – 14 април
• Денят на мечката – 13 юли
• Изсушаващият ден – 14 октомври
• Събирателният ден – 17 януари
• Летен празник или „кесяйутлах” започва на празника на Св. Джон (или Йухуннас) и най-дългият ден през годината трябва да се отпразнува.
• Средата на зимата или Юлтайд се празнува около 21-23 декември.
• Националният празник на зимата или Ласкайайнен се празнува около 7 февруари. Този празник почита жените и тяхното ръкоделие. Бележи началото на преденето за година и било лош късмет, ако плетките не са били готови до тогава.
• Празнувало се и Пролетното равноденствие, посочвайки времето, когато животните се пускали от хамбарите на паша.
• Есенното равноденствие се празнувало около 21-23 септември. Било празник на жътвата, придружен с тържества, жертвоприношения, разказване на истории, музика и сауна. По време на жътвата, първият или последният сноп трябвало да се запази и по време на Юл му се предлагали бира и храна за изобилие следваща година.
• Августувски ден или 1-ви август е празник на първите плодове.
• Ноемврийският празник е ден на помена. Шаманите вярвали, че порталът между видимя/материалния свят и невидимия/нематериален свят е отворен. Бил празнуван с жертвоприношения и спомени за рода.

Почитане на предците:


Фините имат силни връзки с предците си. Въпреки, че са отишли в света на духовете, те запазват интерес към потомството си. Духовете на предците взимат сила и се държат чрез вниманието си върху живите, земни духове. Вярва се, че вниманието ни дава фокус на духовете, цел и мотивация. Без него, духовете губят връзка със земята и изпадат в състояние на сън. Силата на духовете е различна, някой са много силни, а други почти равни със смъртните. Духовете могат да се намесват в живота на потомците си, да бъдат благосклонни или манипулативни, точно както приживе.

Фински богове и богини:


Списък на финските божества дадени в интернет и от книгите в „Библиография”. По-главните божества са маркирани със звездичка.

Ахти*
Други имена: Ахто
Описание: Главен бог на водите и моретата. Съпруг на Велламо. Властващ над вода и море. Неговата благословия молили рибарите за снаряжението си и добър улов.

Егрес
Други имена: Акрас
Описание: Бог на изобилието, отговарящ за посевите от ряпа.
Халтия
Описание: Богиня на дома. Казвало се е, че живее в гредите на всеки покрив и носи късмет и благоплучие на всеки, който я поздравява при влизане.

Хииси
Описание: Бог на дърветата, пребиваващ в боровите гори. След християнизацията, той се превръща в трол. Същто така описван като група от зли духове, работещи с Лемпо и Паха, управляващи злото, опитните магьосници, некромансърите, заклинанията, свещените тъпани, транса, напяването.

Хиттаваинен
Описание: Бог на лова, защитник на ловците на зайци

Илма
Описание: Бог на въздуха. Баща на Илматар. Управлява въздуха.

Илмаринен
Описание: Небесен бог. Бог на времето (метеорологично), който поставя звездите в небето. Вероятно приемникът на Илма. Бог-ковач, който учи хората как да използват желязо и как да го коват. Той изковава мистериозния и мощен талисман Сампо. Управлява ковачите, магията, талисманите и благоденствието. Илмаринен може да се постави на изток, когато се прави кръг, но всъщност може да бъде поставен на всяка една от четирите посоки, поради това, че уменията му като ковач и маг показват способността му да работи с всеки един от елементите. Ковачът използва огънят в ковачницата си, въздухът в духалото, земята във формата на металът, с когото работи и водата за да охлади завършеният продукт.

Инмар
Други имена: Вотюак
Описание: Небесна богиня. Името е усвоено от християнската традиция и се интерпретира като: „Майка божия”

Юмала
Други имена: Мадер-Аткха
Описание: Първият небесен бог. Без форма или личност, просто творчески импулс. Управлява небето, гръмотевицата, времето (метеорологично), здрача, полумрака.




Калма
Описание: Богиня на смъртта и разлагането, обитава гробища , отскубва плътта на мъртвите. В Туонела, тя живее в невидима страна, пазена от месоядното чудовище Сурма. Дъщеря на Туони и Туонетар.

Калтеш
Описание: Богиня на изобилието. Свързана с раждането и бъдещата съдба на новороденото. Съпруга на небесния бог Нум. Свещение ѝ животни са заекът и гъската.
Символ: Бреза

Кипу-Тютто
Описание: Богиня на болестта. Дъщеря на Туони

Кондос
Описание: Бог на житните насъждения, идентифициран със засяването на житото. След християнизацията се абсорбира от фигурата на св. Урбан.

Куу
Описание: Лунна богиня

Лейб-Олмаи
Описание: Бог-мечка. Пред хората се явява в образа на мечка. Дава късмет в лова на мечки и предпазва от опасности.

Лоухи*
Описание: Работеща с магии ледена великанка. Принцеса на Похйала, далеч на север. Богиня на магьосничеството, злата, черната магия. Управлява магьосничеството и зловредната магия.

Ловиатар
Описание: Богиня на чумата, дъщеря на Туони и Туонетар, сношена с вятъра. Има 9 деца, които обикалят вселената и носят болести.

Луоннотар*
Други имена: Илматар
Описание: Девствената дъщеря на въздуха, Небесната Майка, Водната Майка, Богинята-създателка, Дъщеря на Природата, Майка на водите. Управлява необятни сили. ”Дъщеря на Природата”. Един ден патица се загнездила на коляното ѝ, докато си почивала. Когато си преместила крака, три от яйцата паднали в първичната тиня. Трите яйца тогава се трансформирали във Вселената. Яйчените черупки се разчупили и били използвани да се направят небето и земята, жълтъкът оформил слънцето, белтъкът – луната. След това тя формирала островите и полуостровите на земята. Луоннотар също така родила Вайнемьойнен. Тя била бременна 700 години. В кръга тя представлява запада, защото е Майка на водите и суздателка на света. Но е позната и като Дъщеря на въздуха, следователно може да се постави и на изток.

Мере-Ама
Други имена: Вете-Ема, Миер-Йема
Описание: „Морска майка”. Духът на водата. Най-силното ѝ проявление е в океана, но също така се среща и в поточета и ручеи. Кралица на водния живот.

Миеликки*
Описание: Богиня на горите, защитница на животните, но и богиня на лова. Любимото ѝ животно е малкото мече. Когато намирала осиротели мечета, тя ги отглеждала докато станат големи. Съпруга на Тапио, майка на Тууликки и Нююрикки. Защитава горските животни. Управлява мечките, лова, животните, стрелбата с лък, богатите посеви. В кръга, тя е на север.

Нум
Описание: Самоедки небесн бог.

Нумиторен
Описание: Вогулски небесен бог, създал животните.

Пайва
Описание: Слънчев бог

Пайайнен
Описание: Бог. Божество, което убива великият бик.

Пайватар
Описание: Наричана „Вещата девица” или „Сиянието на слезлият от небесата лъч”. Въртяща слънцето девица, която изтъкава слънчевата светлина от арката на дъгата. В един мит Пайватар е слънцето, а нейният син е луната. Те са пленени от Луохи, девицата на северната страна и са спасени от Вайнемьойнен и Илмаринен. Пайватар може да се свърже с юга в кръг.

Пеллервойнен
Описание: Бог на полята, дърветата и растенията. Управлява поля, дървета, растения, жътва, изобилие.

Пеллон Пекко
Описание: Бог на флората. Бог отговорен за развитието и жътвата на ечемик за правенето на бира. Първата бира била посветена на Пеллон Пекко. Променен на Св. Петър след християнизацията.

Рана Нейда
Описание: Богиня на пролетта.

Рауни
Описание: Горска майка, богиня на бурята и гръмотевицата. Съпруга на гръмовержеца Укко, отговорна за дъгата след бури. Въплътена в офиката или в планинския ясен. Свързвана с въздуха, облаците, гръмотевицата, дъжда, растителния живот. Надзиравала е жътвата. Управлява раждането, намалява болката.

Сампса
Описание: Бог на растителността. Възприема се като този, който дава живот след зимната летаргия на семената. Ненаименуваната му съпруга, за която се жени в свещен брак, заемащ мястото по времето на сеитбата, е всъщност неговата втора майка.

Тапио*
Описание: Бог на лова. Бог на гори и води. Мъж на Миеликки, баща на Нююрикки и Тууликки. Носел шапка от ела и наметало от мъх. Управлява изобилието на дивеч. Обитава горите и се призовава преди лов. В кръга се поставя на север.

Туонетар
Описание: Кралицата на смъртта. Живяла в джунгла от тъмнина някъде по земята, разделена от земята на живите от черноводна река.

Туони
Описание: Господар на Туонела/Манала (подземният свят). Управлява смъртта.

Турсас
Други имена: Ики-Турсо (Вечният Турсо), Турисас, Туррас
Описание: Вероятно свързан със скандинавската дума турс, означаваща гигант. Описван като злобен. Свързван с водата и брега. Бог на войната. Баща на демони. Символът му са четири стрели, познат като Сърцето на Турсас.

Сърцето на Турсас

Укко*
Описание: Бог на гръмотевицата. Крал на боговете, приемник на Юмала. По-древен от вселената и неговото съществуване гарантирало оцеляването ѝ. Той оставал на страна – смъртните виждали само дъждовни облаци. Карал каруца, правеща искри, когато копитата на конете удряли камъните по пътя. Звукът от гръмотевицата идва от колелата или когато Укко удря зърно с голям камък. Управлява облаците, дъждовете, гръмотевицата, помага с това, което изглежда невъзможно. Атрибути: Брадва, синя мантия, чук и меч. Може да се постави на изток в кръг.

Вайнемьойнен*
Описание: Национален бог/герой. Според Калевала, син на Луонотар. Отнело му е 700 години да се роди. В някои истории той е този, който има птица на коляното. Описан в Калевала като „устойчив” и „стар човек”. Преди всичко той е маг/певец.

Велламо
Описание: Морска богиня, живееща под водата с дъщерите си, вълните, които се грижат за добитъка и изкарват мистериозни семена от океанскоро дъно.

Венден Емо
Описание: „Майката на водите” била отговорна да води рибата към мрежите на гладните. Много древна богиня, поклоннически записи за нея има от преди 2000 години според Агрикола.

Ямбле-Акка
Описание: „Старата господарка да умрелите”, напълнила подземния свят, Управлява над подземния свят.





БИБЛИОГРАФИЯ:



Ancient Religion of the Finns

Written for the Ministry for Foreign Affairs by Professor Juha Pentikäinen, University of

Helsinki

http://virtual.finland.fi/finfo/english/muinueng.html

Ancient Finnish Myths

http://www.geocities.com/RainForest/Vin ... xbase.html

Finnish Folklore

Written for the Ministry for Foreign Affairs by Juhani U. Lehtonen Professor of

Ethnology, University of Helsinki, May 1993

http://virtual.finland.fi/finfo/english/folkleng.html

Finnish Magic - A Nation of Wizards, A World of Spirits, by Robert Nelson, Ph.D.,

published by Llewellyn Publications, 1999

Finnish Pagan Pages

http://members.nbci.com/karjala/ENGLISH.HTM

The Kalevala, by Elias Lonnrot, translated by Keith Bosley, published by Oxford University
Press, 1989

Kalevala Tarot, by Kalervo Aaltonen, published by U.S. Games Systems, Inc., 1996





Превод: Архимикус
"Човече, опознай себе си!"
Аватар
Arhimikus
Модератор
 
Мнения: 803
Регистриран на: 29 Ное 2005, 17:14
Местоположение: Сливен

Назад към Вещерство - Уика - Паганизъм

cron
  • Виж новите мнения
  • Виж темите без отговор
  • Кой е на линия
  • Общо на линия са 5 потребители :: 0 регистрирани0 скрити и 5 гости (Информацията се обновява на всеки 2 минути)
  • На 25 Апр 2024, 19:08 е имало общо 565 посетители наведнъж.
  • Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта