Шест обяснителни постановки (Карлос Кастанеда)

Форум за Напреднали и начинаещи, които биха желали да усъвършенстват своите знания в областта на Магията. Теория и практика на системите за развитие на Ума, Духа и Тялото. Техники за самоусъвършенстване.

Модератор: ultramarin

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 22:52

ПРЕДГОВОР

Въпреки всички удивителни манипулации, на които дон Хуан подложи моето съзнание, през всичките тези години аз продължавах да се опитвам да оценявам всичко което той правеше с интелекта си. Въпреки че съм написал много за тези манипулации, това винаги е било от опитна гледна точка и освен това винаги от позицията на разума. Тъй като бях потънал изцяло в стремежа си да рационализирам всичко, не бях способен да разбера целите на учението на дон Хуан. За да мога да разбера обхвата на тези цели беше необходимо да загубя човешката си форма и да постигна целостта на себе си. Уроците на дон Хуан, в крайна сметка, трябваше да ме доведат до втората фаза в развитието на един войн: безпрекословното приемане на идеята, че в нас има един друг вид съзнание. Тази фаза може да бъде разделена на две степени. Първата, за която дон Хуан използва помощта на дон Хенаро, се отнасяше до действието. Състоеше се от нагледното показване на определени процедури, действия и методи, които целяха да упражняват моето съзнание. Втората степен се състоеше от представянето на шестте обяснителни постановки.
Поради трудностите свързани с неспособността на моя разум да приеме това на което ме учеше, дон Хуан представи тези обяснителни постановки във вид, съответствуващ на моята педантична начетеност.
Първото, което направи като въведение, беше да създаде в мен една пукнатина чрез един удар в дясната плешка, удар който ме вкарваше в една необичайна форма на съзнанието, която аз не можех да си спомня, щом се върнех в нормалното си съзнание.
Когато дон Хуан ме вкарваше в това състояние на съзнанието, не се нарушаваше непрекъснатия поток на събитията, което отдавах на навика и житейския си опит. По онова време си мислех, че съм една завършена личност, която си дава сметка за всичко което става с нея. Освен това бях убеден, че центъра на цялото ми съзнание се намира в главата ми. Без съмнение, дон Хуан, със своя удар ми показа, че съществува един център на гръбначния стълб, на височината на плешките, който, без съмнение, може да активира друго ниво на съзнанието.
Когато попитах дон Хуан за същността на този удар, той ми обясни, че нагуалът е един водач, който има задължението да отвори пътя и който трябва да бъде безупречен за да внушава на войните си чувство на доверие и яснота. Само при тези условия пред един нагуал се отваря възможността да въздейства върху съзнанието на воините си чрез удара по гърба, защото силата на нагуала е това, което позволява да се постигне промяната. Ако нагуалът не е безупречен, това не може да стане, какъвто беше и случая, когато се опитвах, без успех, да вкарам останалите ученици в друго състояние на съзнанието, удряйки ги по гърба преди да се опитаме да преминем моста.
Попитах дон Хуан какво причинява промяната на съзнанието. Той ми обясни, че нагуалът трябва да нанесе удара на едно точно определено място, което е различно при всеки човек, но винаги е в областта на плешките. Един нагуал трябва да може да "вижда", за да може да определи точно мястото, което се намира на периферията на сияйното тяло на човека. Веднъж намерил го, нагуалът по скоро го натиска, отколкото удря, и по този начин създава една вдлъбнатина в сияйното тяло. Състоянието на повишено съзнание, което се създава при този удар, трае, докато съществува вдлъбнатината. Някои сияйни тела възвръщат формата си от само себе си, други трябва да бъдат ударени отново, а трети никога повече не възвръщат овалната си форма.
Дон Хуан казваше, че виждащите "виждат" съзнанието като един особен блясък. Съзнанието на обикновения човек е блещукане от дясната страна, което се простира от периферията на физическото тяло до периферията на сияйната обвивка. Повишеното съзнание е с един по-силен блясък, който се характеризира с по голяма концентрация, едно сияние, което огрява лявата страна.
Дон Хуан казваше, че виждащите обясняват последствията от удара на нагуала като едновременно преместване на един център в сияйната обвивка на тялото. Център, в който се подбират и преценяват излъчванията на Орела. Ударът разстройва нормалното му действие.
Чрез своите наблюдения виждащите са стигнали до заключението, че воините трябва да бъдат поставени в това "разстроено състояние". Промяната на начина, по който функционира съзнанието, поставено при тези условия, прави това състояние идеално за да се обяснят командите на Орела: позволява на воините да функционират почти по същия начин, както във всекидневния живот с тази разлика, че могат да се концентрират в това, което правят с яснота и сила, които нямат равни.
Дон Хуан казваше, че моето положение е същото като това, в което той се е намирал. Неговият благодетел създал в него една много голяма пукнатина, карайки го да преминава често от дясната в лявата страна на съзнанието. Яснотата и свободата, когато се намирал в лявата страна, рязко са контрастирали с рационализациите и безкрайните щитове на дясната му страна. Той ми каза, че всички воини се сблъскват със същата ситуация и че нагуалът трябва да създава и подсилва вдлъбнатината, докато доведе учениците си до осъзнаването, че в човек има едно съзнание което е неизследвано.
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 22:57

1. Това, което възприемаме като СВЯТ, са излъчванията на Орела

Дон Хуан ми обясни, че светът, който възприемаме, няма неоспоримо съществуване. Тъй като сме свикнали с него, вярваме, че това, което възприемаме, е един свят от предмети, които съществуват такива, каквито ги възприемаме, докато всъщност няма свят от предмети, а по-скоро една вселена от излъчвания на Орела.
Тези излъчвания представляват единствената неоспорима реалност. Това е една реалност, която обхваща всичко, което съществува, това което може да се възприеме, и това, което не може, познатото и непознатото.
Виждащите, които "виждат" излъчванията на Орела, ги наричат команди заради тяхната неоспорима, безапелационна същност.
Всички живи същества са принудени да използват излъчванията и ги използват, без дори да разбират какво представляват те. Обикновеният човек ги интерпретира като "реалност", а виждащите, които "виждат" излъчванията, ги интерпретират като правилото.
Въпреки че виждащите "виждат" излъчванията, те не могат да знаят какво е това, което "виждат". Вместо да се обвързват с догадки, виждащите се занимават с функционалния въпрос как могат да се интерпретират командите на Орела.
Дон Хуан твърдеше, че само да предчувстваме една реалност зад света, който възприемаме, си остава в сферата на догадките, че на един воин не му стига само да се досеща, че командите на Орела се възприемат мигновено от всички същества, които живеят на Земята и че тези същества ги възприемат по различен начин.
Воините трябва да се опитат да изпитат излъчванията върху себе си и да "видят" начина, по който хората и другите същества ги използват, за да построят света, който възприемат.
Когато предложих да използваме думата „описание“, вместо излъчвания на Орела, дон Хуан поясни, че не става дума за метафора. Той каза, че думата описание е една човешка категория и че това, което възприемаме се простира извън рамките на обикновените човешки категории.
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 23:04

2. Вниманието е това, което ни кара да възприемаме излъчванията на Орела чрез „подбиране (на групи)/обиране (на каймака)“.

Дон Хуан казваше, че възприятието е една физическа способност, която живите същества развиват в процеса на живота си; крайния резултат на това развитие при хората е познато като „внимание“. Дон Хуан описа вниманието като впрягане и канализиране на възприятието. Той каза, че това е нашето единствено голямо постижение, че то покрива цялата гама от човешките алтернативи и възможности. Дон Хуан установи една точна разлика между алтернативи и възможности. Човешките алтернативи са тези, които сме способни да изберем като хора, функциониращи в социална среда. Те са много ограничени. Човешките възможности обхващат това което сме способни да постигнем като сияйни същества.
Дон Хуан ми даде една схема, класифицираща трите типа внимание, подчертавайки, че да се наричат типове е погрешно. Всъщност става дума за три "нива" на познанието: първото, второто и третото внимание; всяко едно от тях е напълно завършено и самостоятелно.
За един воин, който се намира в началния „стадий на обучението си, първото внимание е най-важното от трите.“ Дон Хуан казваше, че неговите обяснителни постановки имат за цел да изведат на първи план начина, по който функционира първото внимание, нещо, на което не обръщаме никакво внимание. Той поставяше като задължително условие воините да разберат природата на първото внимание, ако имат намерение да се впускат в другите две.
Той ми обясни, че първото внимание се е научило да се движи мигновено през спектъра от излъчвания, без да набляга изобщо на това, за да може накрая да изолира групи от излъчвания, така наречените „възприятийни блокове“, за които ние всички сме се научили, че могат да бъдат възприети. Виждащите наричат този подвиг на първото внимание „обиране на каймаци“, защото се отнася до способността да се потискат ненужните излъчвания и да се изберат такива, които да бъдат наблегнати.
Дон Хуан обясни този процес, взимайки за пример една планина, която виждахме в този момент. Той твърдеше, че моето първо внимание, в момента, в който виждах планината, беше подбрало едно огромно количество излъчвания и беше извършило едно чудо на възприятието; беше изолирало нещо, което всички хора познават, защото всеки един от тях е успял да го направи.
Виждащите казват, че всичко което първото внимание прави за да постигне този подбор, вече не може да бъде обхванато от същото това първо внимание при никакви обстоятелства. Веднъж научим ли се да възприемаме под формата на групи, нашите сетива престават да регистрират излишните излъчвания. За да изясни това, дон Хуан ми даде примера за „подбора“ „човешко тяло“. Той каза, че нашето първо внимание е обрекло на пълно забвение излъчванията, които създава сияйната обвивка на физическото тяло.
Нашият овален пашкул не представлява предмет за възприемане. Излъчванията, които го правят възприемаем, са отхвърлени в полза на тези, които позволяват на първото внимание да възприема физическото тяло такова, каквото го познаваме.
Така че, целта, която трябва да постигнат децата докато растат се състои в това, да се научат да изолират подходящите излъчвания, за да могат на края да канализират хаотичното си възприятие и да го превърнат във първото внимание; правейки това, те се научават да изолират групи. Всички възрастни, които заобикалят децата ги учат да подбират. Рано или късно децата се научават да контролират първото си внимание за да започнат накрая да възприемат групите така, както ги възприемат техните учители.
Дон Хуан никога не престана да се възхищава от способността на човешките същества да създават ред в хаоса на възприятието. Той твърдеше, че всеки от нас, сам по себе си е един могъщ маг и че нашата магия се състои в това да действаме в една реалност, създадена от групите, които нашето първо внимание се е научило да създава. Това, че възприемаме под формата на групи, е заповед на Орела, но това, че възприемаме заповедите (излъчванията) като предмети, е наша сила, наше магическо постижение.
Нашето заблуждение, от друга страна, е това, че на края винаги се увличаме и забравяме, че групите са истински само защото ги възприемаме като такива, подведени от огромната сила, с която боравим за да го направим. Дон Хуан наричаше това една грешка на разсъдъка която унищожава богатството на нашия мистичен произход.
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 23:11

3. Смисъл на „групите“ дава първият пръстен на силата.

Дон Хуан казваше, че първият пръстен на силата е силата, чрез която излъчванията на Орела въздействат на нашето първо внимание. Той обясни, че я е представил като „пръстен“, заради динамиката и, заради нейното непрекъснато движение. Наричал я е пръстен „на силата“, първо, заради настоятелния ѝ характер, второ, заради свойството ѝ да спира действието си, да го променя и да сменя посоката си.
Настоятелният характер се изразява в това, че не само подтиква първото внимание да изолира групи, а и това, че постига съгласие между всички участващи. От всички нас се очаква съгласие относно интерпретацията на групите, така че контролът на първия пръстен на силата трябва да е тотален.
Точно това съгласие е това, което ни дава сигурността,- че групите са предмети, които съществуват като такива, независимо от нашето възприятие. Освен това, настоятелността на първия пръстен на силата не спира само до първоначалното съгласие, а и ни принуждава постоянно да го подновяваме. Цял живот трябва да действаме така. Например всяка една от нашите групи е била възприятийно една и съща (и първа) за всеки човек, с изключение на езиците и културата. Дон Хуан твърдеше, че въпреки, че всичко е прекалено сериозно за да го възприемаме на шега, принудителния характер на първия пръстен на силата ни кара да вярваме, че ако планината имаше собствено съзнание, то непременно би било същото като групата, която сме се научили да изолираме.
За воините най-важната характеристика на първия пръстен на силата е способността му да прекъсва или потиска своя поток на енергия. Дон Хуан казваше, че това е една латентна способност, която съществува във всички нас като една опора. В нашия свят на подбор нямаме нужда да я използваме. Тъй като сме толкова ефикасно размекнати и заплетени в мрежата на първото внимание, не си даваме сметка, дори и мъгляво, за това, че имаме скрити ресурси. Без съмнение, ако има друга алтернатива, подлежаща на избор, като тази за воина да използва второто внимание, латентната способност на първия пръстен на силата би могла да започне да функционира и да се из-ползва със забележителни резултати.
Дон Хуан подчерта, че най големият успех на магьосниците е процеса на активиране на тази латентна способност; той я наричаше блокиране на намерението на първия пръстен на силата. Той ми обясни, че излъчванията на Орела, които са били изолирани от първото внимание за да съставят всекидневния свят, упражняват един огромен натиск върху първото внимание. За да се намали този натиск трябва да се включи "намерението" (el intento). Виждащите наричат това блокиране или прекъсване на първия пръстен на силата.
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 23:18

4. „Намерението“ е това, което движи първия пръстен на силата.

Дон Хуан ми обясни, че "намерение" не означава да имаш стремеж, или да си поже-лаеш нещо, а по-скоро става въпрос за една неизмерима сила, която ни кара да се държим по начин, който маже да бъде описан като "умисъл", "желание", "воля" и така нататък. Дон Хуан не го описа като състояние на живот, което произхожда от дадения човек, какъвто например е един навик, или една биологична реакция, а по скоро го представи като една лична, интимна сила, която владеем и използваме индивидуално като един ключ, който кара първия пръстен на силата да се движи по приети начини. „Намерението“ е това което кара първото внимание да се концентрира върху излъчванията на Орела под една определена форма. И също „намерението“ е това, което кара първия пръстен на силата да прекъсне потока на енергията си.
Дон Хуан ми внуши, че „намерението“ е една невидима сила, която съществува във вселената и влияе на всичко (освен на себе си): сила, която създава и поддържа групите.
Той твърдеше, че групите трябва да се подновяват непрекъснато за да бъдат обединени в непрекъснатост. За да бъдат подновени всеки път със свежестта, необходима им за да създават живия свят, ние трябва да ги възнамеряваме всеки път, когато ги създаваме. Например, ние трябва да възнамерим „планината“ с цялата и комплексност, за да може групата да се материализира напълно. Дон Хуан казваше, че за един страничен наблюдател, който се придържа към първото внимание без намесата на „намерението“", „планината“ представлява една съвсем различна група. Би могла да изглежда като групата „геометрична форма“ или „аморфно цветно петно“. За да може групата „планина“ да бъде завършена, наблюдателят трябва да я възнамери, несъзнателно, в следствие на настоятелния характер на първия пръстен на силата, или, ако е воин, це-ленасочено, в следствие на своята подготовка.
Дон Хуан ми посочи трите начина, по които ни спохожда намерението. Първият на-чин е познат за виждащите като „намерение на първия пръстен на силата“. Това е сляпо намерение, което ни спохожда случайно. Все едно, че сме му се изпречили на пътя, или пък то на нашия. Неминуемо се оказваме в лапите му без да имаме и най-малък контрол върху това, което ни се случва.
Вторият начин се случва, когато намерението ни спохожда по свое собствено желание. Това изисква една много силна целеустременост, едно чувство на решителност от наша страна. Само в качеството си на воини можем да се изпречим съзнателно на пътя на намерението, да го призовем, така да се каже. Дон Хуан ми каза че настоятелността му относно това, че трябва да бъда един безупречен воин, не е нищо повече от това да се покаже на намерението, че воина му се изправя на пътя.
Дон Хуан казваше, че воините наричат този феномен „сила“. Така че, когато се говори за „лична сила“, става въпрос за намерението, което се постига съзнателно. Резултатът, каза той, може да се опише като способността да се намират нови решения, да се влияе лесно на хората или на събитията. Това е все едно, че други, непознати преди на воина възможности се появяват изведнъж. Един безупречен воин никога не планира нищо за напред, но неговите действия са толкова решителни и точни, че изглежда като че ли воинът е изчислил и премислил всеки аспект на своето действие.
Третият начин, по който се срещаме с намерението, е най-редкият и завършен от трите; случва се, когато намерението ни позволява да се слеем с него. Дон Хуан описваше това състояние като един истински момент на сила : кулминация на усилията, положени през целия живот в търсене на безупречността. Само най-големите воини го достигат и докато са в това състояние намерението им позволява да правят с него каквото си пожелаят. Сякаш намерението се е въплътило в тези воини и по този начин се е превърнал в една чиста сила, без предубеждения. Виждащите наричат това състояние „намерение на втория пръстен на силата“ или „воля“.
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 23:30

5. Първият пръстен на силата може да бъде прекъснат чрез едно функционално блокиране на способността да се подбират (изолират) групи.

Дон Хуан казваше, че функцията на "неправенето" е да се създаде едно прекъсване в навика на първото ни внимание. "Неправенията" са, в този смисъл, маневри, целящи да се подготви първото внимание за функционалното блокиране на първия пръстен на силата или с други думи, прекъсването на намерението.
Дон Хуан ми обясни, че това функционално блокиране е единственият начин да се използва систематично латентната способност на първия пръстен на силата, изразяваща се във временното прекъсване на способността на ученика да изолира групи, което създава благодетеля. Става дума за едно могъщо, предварително обмислено вмешателство в работата на първото внимание с цел да се отклони от това, което познатите групи ни карат да възприемаме; това се постига чрез прекъсването на намерението на първия пръстен на силата.
Дон Хуан казваше, че за да се достигне до прекъсването, благодетелят трябва да третира намерението като това, което всъщност е: един процес, един поток на енергия, който може да се забави или преориентира. Едно такова прекъсване, без съмнение, създава едно толкова силно сътресение, че може да принуди първия пръстен на силата съвсем да спре движението си; нещо, което никога не може да се случи при обикновените условия на живот. Изглежда немислимо, че бихме могли да се върнем по стъпките, през които сме минали за да утвърдим нашето възприятие, но е факт, че можем да постигнем една точка на възприятие, много подобна на момента, от който сме започнали, когато заповедите на Орела са били излъчвания, които не сме изпълвали с никакъв смисъл.
Дон Хуан казваше, че каквито и процедури да използва благодетелят, за да създаде това прекъсване, те задължително са свързани и зависят от неговата лична сила, така че един благодетел не цели да манипулира намерението, а чрез личната си сила го задвижва и поставя на пътя на ученика.
В моя случай, дон Хуан постигна функционалното прекъсване на първия пръстен на силата, използвайки три метода : приемане на психотропни растения, манипулиране на тялото и призоваване на самото намерение.
В началото дон Хуан се осланяше на използването на психотропни растения, което беше провокирано от постоянството на моята рационална част. Ефектът беше много голям и без съмнение забави прекъсването което се целеше. Фактът, че растенията бяха психотропни беше идеален повод за моя разум да впрегне всичките си ресурси и да запази контрола си. Аз бях убеден, че можех логически да обясня всичко, което изпитвах, включително и невероятните подвизи, които дон Хуан и дон Хенаро извършваха пред очите ми, за да създадат прекъсването като разстройство на възприятието, породено от приемането на халюциногени.
Дон Хуан казваше, че най-забележителният ефект на психотропните растения, беше, че всеки път, когато ги взимах, интерпретирах резултата като особеното чувство, че всичко около мен излъчваше едно огромно богатство. Имаше цветове, форми, детайли, които никога преди това не бях забелязвал. Дон Хуан използваше тази моя склонност и чрез поредица заповеди и коментари ме вкарваше в едно състояние на нервно напрежение. След това манипулираше тялото ми и ме караше да преминавам от лявото в дясното съзнание, докато не започвах да виждам фантастични неща или напълно реални сцени с триизмерни същества, които беше невъзможно да съществуват в този свят.
Дон Хуан ми обясни, че когато веднъж е разрушена директната връзка между намерението и групите, които създаваме, тя никога повече не може да се възстанови. От този момент нататък придобиваме една способност да се докоснем до това което той наричаше „фантомно намерение“, или намерение на групите, които не са изолирани в момента на прекъсването, което ще рече намерението, което остава на наше разположение чрез един аспект на паметта ни.
Дон Хуан твърдеше, че чрез прекъсването на намерението на първия пръстен на силата, ставаме възприемчиви и податливи на манипулация; тогава един нагуал може да задейства намерението на втория пръстен на силата. Дон Хуан беше убеден, че децата на определена възраст са почти толкова възприемчиви; бидейки лишени от намерение, те са готови да приемат каквото и да било намерение от учителите, които ги заобикалят; намерението на самите учители.
След един продължителен период на приемане на психотропни растения, дон Хуан преустанови напълно тяхното използване. Той без съмнение успя да постигне по-силни прекъсвания в мен, манипулирайки тялото ми и сменяйки състоянията на съзнанието ми, комбинирайки всичко това с използването на самото намерение. Чрез умели комбинации от инструкции и обяснения, дон Хуан активираше “ фантомно намерение “ и аз бях принуден да възприемам и най-обикновените групи като нещо невъобразимо. Той класифицира всичко това като “един бегъл поглед към необятността на Орела “.
Дон Хуан майсторски ме преведе през неизброими прекъсвания на намерението, докато не се убеди, като виждащ, че по моето тяло се появява ефекта на функционалното блокиране на първия пръстен на силата. Той казваше, че може да се "види" нещо необичайно в моето сияйно тяло, приблизително в областта на плешките. Той го описа като една трапчинка, сякаш сияйността е една мускулна обвивка, притисната от нерв.
От моя гледна точка ефекта на функционалния блокаж на първия пръстен на силата беше, че успях да се преборя с убеждението си, че целия ми живот е „истински“, така както го възприемат сетивата ми. Постепенно навлязох в състояние на вътрешна тишина. Дон Хуан казваше, че това което причинява тази необикновено силна несигурност във воините, която неговия благодетел бил изпитал в края на своя живот, това примирение с провала, с което той самият живееше, е фактът, че един поглед към необятността на Орела ни оставя без надежда. Надеждата е резултат от това, че сме свикнали с групите и с идеята, че ги контролираме. В такива моменти само пътят на война може да ни помогне да продължим с усилията си да разкрием това, което Орелът е скрил, но без никакви очаквания, че ще можем да разберем онова, което открием.
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 23:38

6. Второто внимание

Дон Хуан ми обясни, че изследването на второто внимание трябва да започне като си дадем сметка, че първият пръстен на силата, който ни обгръща, е една конкретна, физическа граница. Виждащите го описали като една стена от мъгла, една бариера, която може да бъде систематично повдигана пред нашето съзнание чрез блокирането на първия пръстен на силата и в последствие да бъде пробита в процеса на обучението на воина.
След като бъде пробита стената от мъгла се навлиза в едно наситено междинно състояние. Задачата на воина се състои в това да го преодолее, за да достигне втората разделителна линия. Тя също трябва да бъде пробита, за да се навлезе в това, което всъщност е другият аз или второто внимание.
Дон Хуан казваше, че двете разделителни линии са напълно различими. Когато воините пробият стената от мъгла, чувстват, че телата им биват изстискани, или чувстват едно интензивно разтърсване във вътрешността на тялото си, обикновено отдясно на стомаха или по линия, преминаваща през средата му, от дясно на ляво. Когато воините пробият втората линия те чуват едно сухо изпукване отзад на тялото, нещо като клонче, счупено на две.
Двете линии, които разделят първото и второто внимание са познати за виждащите като паралелните линии. Те са успоредни и разделят двата аспекта на вниманието в безкрайността, така че никакво сливане не е възможно, освен ако не се пробият.
Между двете линии съществува една област на особено съзнание, която виждащите наричат "забравената земя" (limbo), или "земята между паралелните линии". Става дума за едно реално съществуващо пространство между две огромни групи излъчвания на Оре-ла; излъчвания, които се намират във възможностите на човешкото съзнание. Едната група е тази, която създава ежедневния аз, другата, която създава другия аз. Тъй като това пространство е една преходна зона, там двете групи излъчвания се застъпват.
Частта от познатото ни ниво, която се простира в тази зона, се отнася до една част от първия пръстен на силата; и свойството на първия пръстен на силата да изолира групи ни задължава да възприемаме една серия от групи в това пространство, които са почти като тези във всекидневния живот, само че изглеждат някак си гротескови, необичайни и сгърчени. Поради това, забравената земя има някои черти, които са постоянни и донякъде напомнят групите от всекидневния живот.
Дон Хуан твърдеше, че чувството на тежест което се изпитва в забравената земя се дължи на товара, с който бива натрупано първото внимание. В зоната непосредствено зад стената от мъгла можем да се държим както обикновено; сякаш се намираме в един гротесков, но познат свят. Когато навлезем по навътре, по-далече от стената от мъгла става все по-трудно да намерим познати черти и да се държим по познати начини.
Той ми обясни, че може да се направи така, че вместо стена от мъгла да се появи нещо друго, но виждащите са избрали да наблягат върху неща, които консумират по-малко енергия; да се види тази линия като стена от мъгла не коства никакво усилие.
Това, което се простира отвъд втората линия, е познато на ясновидците като второто внимание или другия аз, или паралелния свят; а преминаването отвъд двете линии като “ пресичане на паралелните линии “.
Дон Хуан смяташе, че бих могъл да възприема тази концепция по-добре, ако ми опише всяко ниво на съзнанието като една специфична сетивна наклонност. Той ми каза, че докато се намираме в състоянието на съзнанието характерно за обикновения човек, неизбежно сме във властта на сетивната наклонност, характерна за първото внимание.
От момента, в който първия пръстен на силата започне да изолира групи, начинът по който ги създаваме, се превръща в наша нормална сетивна наклонност. Да се разруши целостта на тази сетивна наклонност на първото внимание означава да се пробие първата разделителна линия. Тази сетивна наклонност преминава и в зоната между паралелните линии. Човек през това време продължава да изолира почти нормални групи, но когато наближи това, което виждащите наричат втората разделителна линия, сетивната наклонност на първото внимание започва да избледнява, да губи силата си. Дон Хуан казваше, че този преход се характеризира с една неспособност да се запомни или разбере това, което се прави.
Когато човек се приближи към втората гранична линия, второто внимание започва да действа. Ако войните са неопитни, то тяхното съзнание блуждае. Дон Хуан твърдеше, че това е така, защото се наближава един спектър от излъчванията на Орела, за който няма изградена сетивна наклонност. Моите преживявания с Ла Горда и жената нагуал зад стената от мъгла бяха пример за това. Бях пътувал към втория аз, но не можех да си дам сметка за това, което съм правил, по простата причина, че моето второ внимание беше незавършено и не ми даваше възможност да организирам това което възприемах.
Дон Хуан ми обясни, че човек започва да активира втория пръстен на силата, като кара второто внимание да се събуди от вцепенението. Функционалното блокиране на първия пръстен на силата постига това. След това задачата на учителя се състои в това да повтори условията, при които е започнал да функционира първият пръстен на силата; състоянието на насищане с намерение. Първият пръстен на силата бива задвижен от силата на намерението, дадена от тези, които ни учат да изолираме групи. В качеството си на мой учител, дон Хуан ми даваше едно ново намерение, което създаваше един нов начин за възприемане.
Дон Хуан каза, че е нужен цял живот на непрекъсната дисциплина, която виж-дащите наричат непреклонно намерение, за да бъде подготвен вторият пръстен на силата да изолира групи, които принадлежат на други нива на излъчванията на Орела. Да се владее сетивната наклонност на паралелния аз е един подвиг с несравнима стойност, който малцина воини постигат. Силвио Мануел беше един от тях.
Дон Хуан ме предупреди, че не трябва да се опитва умишлено да упражнява контрол върху този процес. Ако се случи, той трябва да бъде естествено, без голямо усилие от наша страна. Той ми обясни, че причината за това безразличие се състои в практическото съображение, че когато бъде доминиран, този процес става много труден за прекъсване, а все пак крайната цел на воините е да разрушат и двете сетивни наклонности, за да постигнат крайната свобода на третото внимание.

Превод от испански И. Калушев
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 23:47

Оказва се, че вече има учени, които вземат някои от горните концепции насериозно (дори и те самите да не го знаят).



http://www.cogsci.uci.edu/~ddhoff/

Всъщност натъкването ми на този учен ме накара да публикувам темата.
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27

Мнениеот eXPerience » 30 Май 2016, 23:58

3
ИЗЛЪЧВАНИЯТА НА ОРЕЛА


НА СЛЕДВАЩИЯ ДЕН двамата с дон Хуан излязохме да се разходим по шосето за Оаксака. Беше два часа след обяд и по него нямаше никакво движение.
Както си вървяхме бавно и спокойно, дон Хуан изведнъж заговори. Каза, че разговорът ни за дребните тирани бил просто едно въведение към темата за съзнанието. Аз вметнах, че този разговор ми е открил нов ъгъл на виждане. Той ме помоли да обясня какво имам предвид.
Казах му, че то е свързано с един спор относно индианците яки, който бяхме водили с него преди години. Преподавайки ми своите уроци за дясната страна, дон Хуан се бе опитал да ми обясни, че има известни предимства, които яките могат да извлекат от факта, че са потискани. Тогава разпалено бях отвърнал, че мизерните условия, при които те живеят, не биха могли да имат каквито и да са предимства. Бях му казал още, че не разбирам как е възможно, след като той самият е яки, да не се възпротиви срещу такава явна несправедливост.
Той ме бе изслушал внимателно и когато бях сигурен, че ще започне да защитава своето гледище, той се съгласи, че условията, при които живеят индианците яки, са действително мизерни. Но той посочи, че е безсмислено да разглеждаме само яките, когато условията на живот на човека изобщо са потресаващи.
— Не съжалявай само бедните яки — бе казал той. — Съжалявай цялото човечество. А за индианците яки мога да кажа дори, че те са едни от щастливците, защото, бидейки потискани, някои от тях могат да излязат накрая победители. Докато потисниците, дребните тирани, които ги тъпчат, нямат ни най-малък шанс за това.
Веднага му бях отвърнал с поток от лозунги. Въобще не бях го разбрал. Тогава той отново се опита да ми обясни схващането за дребните тирани, но цялата идея ми убягна. Едва сега всичко си идваше на мястото.
— Още нищо не си е дошло на мястото — рече той, смеейки се на това, което му бях казал. — Утре, когато ще си в нормално състояние на съзнанието, дори няма да си спомняш това, което си осъзнал сега.
Почувствах се безкрайно потиснат, защото знаех, че е прав.
— С теб ще стане същото, което се случи и с мен — продължи той. — Моят благодетел, нагуалът Хулиан, направи така, че в състояние на повишено съзнание да осъзная това, което ти сам осъзна за дребните тирани. И като резултат, в ежедневния си живот аз промених мнението си за много неща, без да знам защо.
— Аз цял живот съм бил потискан и бях натрупал наистина огромна злоба към моите потисници. Представи си колко се изненадах, когато се улових, че търся компанията на дребни тирани. Помислих, че съм превъртял.
Стигнахме до едно място, където встрани от пътя имаше няколко огромни молоза, полузарити от стари срутвания; дон Хуан се запъти към тях и седна на една плоска скала. Направи ми знак да седна срещу него и без повече встъпления започна своите обяснения за владеенето на съзнанието.
Каза, че имало една поредица от истини за съзнанието, които старите и новите ясновидци открили, и че тези истини били подредени в специфична последователност с цел да се улесни възприемането им.
Той обясни, че владеенето на съзнанието се състояло в усвояването на цялата поредица от тези истини. Първата истина била, каза той, че близостта ни със света, който възприемаме, ни принуждава да вярваме, че ни заобикалят предмети, които съществуват самостоятелно като такива точно така, както ги възприемаме, докато всъщност няма свят от предмети, а една вселена от излъчванията на Орела.
След това ми каза, че преди да обясни за излъчванията на Орела, ще трябва първо да ми разкаже за познатото, непознатото и непознаваемото. Повечето от истините за съзнанието били открити от старите ясновидци, каза той. Но подредбата им била дело на новите ясновидци. А без нея тези истини били почти неразбираеми.
Той каза, че голямата грешка на древните ясновидци била, че са пренебрегнали подреждането. Фатална последица от тази грешка била предположението им, че непознатото и непознаваемото са едно и също нещо. От новите ясновидци зависело да поправят тази грешка, Те разграничили понятията и дефинирали непознатото като нещо, което е скрито от човека, вероятно забулено от ужасяващ контекст, но въпреки всичко в обсега на човека. В даден момент непознатото става познато. Непознаваемото, от друга страна, е неописуемо, невъобразимо, неподлежащо на осъзнаване. То е нещо, което ние никога няма да опознаем, но въпреки това го има — поразително и същевременно ужасяващо в своята необятност.
— Как различават ясновидците двете неща? — попитах аз.
— Има едно просто практическо правило — отвърна дон Хуан. — Изправен пред непознатото, човек се държи смело и дръзко. Непознатото има това свойство да ни дава надежда и щастие. Човек се чувства силен, въодушевен. Дори страховете, които поражда, ни изпълват някак с чувство на удовлетворение. Новите ясновидци видели, че човек е в най-доброто си състояние, когато е изправен пред лицето на непознатото.
Дон Хуан каза, че винаги когато нещо, взимано за непознато, се оказва, че принадлежи към непознаваемото, резултатите са катастрофални. Ясновидците се чувстват опустошени, объркани. Завладява ги едно ужасно чувство на потиснатост. Тялото им губи своя тонус, а непознаваемото в никакъв случай не изпълва с енергия. То не е в обсега на човека, следователно човек не бива да му се натрапва било то от глупост или с взети предпазни мерки. Новите ясновидци осъзнали, че трябва да са готови да платят неимоверна цена и за най-слабото съприкосновение с него.
Дон Хуан обясни, че новите ясновидци трябвало да преодолеят огромните бариери на традицията. По времето, когато започнал новият цикъл, никой от тях не знаел със сигурност кои процедури от огромното им наследство са правилни и кои не са. Очевидно древните ясновидци били сбъркали в нещо, но новите ясновидци не знаели в какво. И те тръгнали от предположението, че всичко, което са вършели предшествениците им, е погрешно. Древните ясновидци били майстори на догадките. Предположили например, че тяхната изкусност във виждането е защита. Смятали, че били недосегаеми или поне докато нашествениците не ги смазали и не избили повечето от тях по най-жесток начин. Древните ясновидци нямали на практика никаква защита, въпреки абсолютната им увереност, че са неуязвими.
Новите ясновидци не си губили времето да мислят къде е грешката, а направо започнали да картографират непознатото, за да го отделят от непознаваемото.
— Как са картографирали непознатото, дон Хуан? — попитах аз.
— Чрез контролираната употреба на виждането — отвърна той.
Поясних, че като задавам този въпрос, имам предвид какво ще рече „картографиране на непознатото“.
Той отвърна, че картографиране на непознатото означава да се направи то достъпно за нашето възприятие. Чрез системно практикуване на виждането новите ясновидци открили, че непознатото и познатото са всъщност на равна нога, защото и двете са в обсега на човешкото възприятие. И ясновидците, на практика, могат в даден момент да изоставят познатото и да навлязат в непознатото.
Всичко, което надвишава способностите ни да възприемаме, принадлежи към непознаваемото.
А различаването му от познаваемото е от решаващо значение. Объркването на двете поставя ясновидците в крайно опасно положение при всеки сблъсък с непознаваемото.
— Когато се случило това на древните ясновидци — продължи дон Хуан, — те помислили, че процедурите им нещо са се объркали. Въобще не им минало през ума, че повечето от това, което е там, навън, надвишава способностите ни за разбиране. Това било ужасна грешка от тяхна страна, за която платили скъпо.
— Какво се е случило, след като било осъзнато различието между непознатото и непознаваемото? — попитах аз.
— Започнал новият цикъл — отвърна той. — Това различие е границата, която разделя старите от новите ясновидци. Всичко, направено от новите ясновидци, произлиза от разбирането на това различие.
Дон Хуан каза, че виждането бил решаващия елемент както за разрушаването на света на древните ясновидци, така и за създаването на новото гледище. Именно чрез виждане новите ясновидци открили някои неоспорими факти, които използвали, за да достигнат до определени заключения за естеството на човека и света.
Тези заключения, които положили началото на новия цикъл, били истините за съзнанието, които той се бе заел да ми обяснява.
Дон Хуан ми предложи да го придружа до центъра на града и да се разходим из площада. Докато вървяхме натам, разговаряхме за машини и фини инструменти. Той каза, че инструментите са продължение на сетивата ни, а аз възразих, че има инструменти, които не влизат в тази категория, защото изпълняват функции, които ние физиологически сме неспособни да извършваме.
— Сетивата ни са способни на всичко — заяви той.
— Веднага мога да ти кажа, че има уреди, които улавят радиовълни от космоса — не отстъпвах аз. — Сетивата ни не могат да улавят радиовълни.
— Не съм на същото мнение — рече той. — Смятам, че сетивата ни могат да улавят всичко, което ни заобикаля.
— А какво ще кажеш за ултразвуците? — настоях аз. — Ние нямаме необходимите органи, за да ги чуваме.
— Ясновидците са убедени, че ние сме разработили съвсем малка част от себе си — отвърна той.
За известно време потъна в мисли, като че ли се опитваше да реши какво да каже. После се усмихна.
— Първата истина за съзнанието, както вече ти казах — започна той, — е, че светът всъщност не е това, за което го мислим. Ние смятаме, че той е свят от предмети, а не е.
Той се спря за миг, като че ли да прецени ефекта от думите си. Казах му, че съм съгласен с неговата постановка, защото всичко може да се сведе до това да се разглежда като енергийно поле. Той отвърна, че просто интуитивно налучквам една от истините и че да я открия не означава да потвърждавам валидността й. Не го интересувало дали съм съгласен или не, каза той, а дали ще се опитам да разбера какво означава тази истина.
— Не можеш да видиш енергийните полета — продължи той. — Поне не като обикновен човек. А ако можеше да ги видиш, щеше да си ясновидец и ти щеше да обясняваш истините за съзнанието, а не на теб да ти ги обясняват. Разбираш ли какво искам да кажа?
Той продължи, като каза, че заключенията, достигнати чрез разсъждения, са имали много малко или никакво влияние при променяне курса на живота ни. Оттук и множеството примери на хора, които имат най-ясните убеждения и въпреки това непрестанно действат коренно противоположно на тях, като единственото обяснение, което имат за своето поведение, е схващането, че да се греши е човешко.
— Първата истина е, че светът е такъв, какъвто изглежда, и все пак не е — продължи дон Хуан. — Той не е толкова солиден и реален, колкото нашето възприятие е накарано да вярва, че е, но не е и мираж. Светът не е илюзия, както се твърди; той е реален, от една страна, и нереален, от друга. Обърни внимание на това, защото то трябва да се разбере, а не просто да се приеме. Ние възприемаме. Това е неоспорим факт. Но това, което възприемаме, не е факт от същото естество, защото ние се научаваме какво да възприемаме.
— Нещо там, отвън, въздейства на сетивата ни. Тази е реалната част. Нереалното е това, което нашите сетива ни казват, че е там. Да вземем една планина например. Нашите сетива ни казват, че това е предмет. Той има размери, цвят, форма. Дори различаваме видове планини, в което няма нищо погрешно. Грешката ни е просто, че никога не ни е хрумвало, че сетивата ни играят само повърхностна роля. Сетивата ни възприемат по даден начин, защото една специфична черта на съзнанието ни ги кара да го правят по този начин.
Отново започнах да изразявам съгласието си с него, но не защото го исках, тъй като не бях схванал съвсем идеята му, а по-скоро като реакция на неловкото положение, в което иначе щях да изпадна. Той ме спря.
— Използвах термина „светът“ — продължи дон Хуан, — за да означа всичко, което ни заобикаля. Разполагам и с по-добър термин разбира се, но той ще е твърде непонятен за теб. Ясновидците твърдят, че нашето съзнание е единствения фактор, поради който смятаме, че светът там, отвън, е съставен от предмети. Но това, което в действителност е там, са излъчванията на Орела — флуидни, постоянно в движение и все пак непроменени, вечни.
Той ме спря с ръка точно в мига, когато понечих да го попитам какво представляват излъчванията на Орела. Обясни, че едно от най-драматичните наследства, което старите ясновидци са ни оставили, било тяхното откритие, че всички живи същества съществуват, за да развиват съзнанието си. Дон Хуан го нарече колосално откритие.
С полусериозен тон ме попита дали някога съм чувал по-добър отговор на въпроса, който човечеството си задава от край време, а именно — какъв е смисълът на нашето съществуване. Веднага заех отбранителна позиция и изтъкнах, че този въпрос е безсмислен, тъй като не може да има логически отговор. Казах също, че ако трябва да разискваме по тази тема, ще се наложи да говорим за религиозни убеждения и ще сведем всичко до вярата.
— Старите ясновидци са на друго мнение за вярата — рече той. — Те не са били толкова практични, колкото новите ясновидци, но все пак са били достатъчно практични да знаят какво виждат. Това, което се опитвах да ти покажа чрез този въпрос, дето така те обезпокои, е, че само с разсъждения не може да се стигне до отговора на въпроса за смисъла на нашето съществуване. При всеки опит да се направи това, отговорът се превръща във въпрос на вярвания. Старите ясновидци тръгнали по друг път и действително открили отговор, който включва не само вярата.
Дон Хуан каза, че старите ясновидци, излагайки се на невероятни опасности, действително видели неописуемата сила, която е източникът на всички живи същества. Нарекли я Орелът, защото в няколкото зървания, на които едва могли да издържат, те я видели като нещо наподобяващо черно-бял орел с безгранични размери.
Те видели, че именно Орелът дарява съзнание. Орелът създава живите същества, за да живеят те и обогатяват съзнанието, което той им е дал с живота. Те видели още, че Орелът е този, който поглъща същото това обогатено съзнание, след като накара живите същества да го изоставят в момента на смъртта си.
— За старите ясновидци — продължи дон Хуан — твърдението, че смисълът на нашето съществуване е да развиваме съзнанието си, не е въпрос на вяра или умозаключения. Те са видели, че е така.
— Те видели, че съзнанието на живите същества ги напуска в момента на смъртта им и се понася, подобно на сияйно валмо памук, право към клюна на Орела, за да бъде погълнато. За старите ясновидци това било доказателството, че живите същества живеят само за да обогатяват съзнанието си, което е храната на Орела.
Дон Хуан прекъсна за известно време обясненията си, защото му се налагаше да замине някъде по работа. Нестор го откара до Оаксака. Докато ги изпращах, аз си спомних, че в началото на общуването ми с дон Хуан, всеки път когато станеше дума за пътуване по работа, аз смятах, че той просто използва това като евфемизъм за нещо друго. Накрая обаче разбрах, че не е така. Винаги когато му предстоеше такова пътуване, той обличаше един от многото си безупречно ушити костюми с жилетка и заприличваше на всичко друго, но не и на стария индианец, когото познавах. Бях му споменал веднъж колко съвършена е метаморфозата му.
— Нагуалът е човек достатъчно гъвкав, за да бъде всичко — ми бе отвърнал той. — Да си нагуал, наред с всичко останало, означава да няма какво да защитаваш. Запомни това — ще се връщаме към него не веднъж.
И ние многократно се бяхме връщали към него по всеки възможен начин; той наистина, изглежда, нямаше какво да защитава, но по време на отсъствието му в Оаксака в мен се прокрадна една сянка на съмнение. Изведнъж разбрах, че нагуалът има все пак едно нещо, което да защитава — описанието на Орела и делата му изискваха, според мен, гореща защита.
Опитах се да поставя този въпрос пред някои от другарите на дон Хуан, но те винаги го избягваха. Казаха ми, че съм под карантина за този вид беседи, докато дон Хуан не завърши обясненията си.
Веднага след като той се върна, двамата седнахме да разговаряме и аз го попитах за това.
— Тези истини не са нещо, което да защитаваш горещо — отвърна той. — Ако смяташ, че се опитвам да ги защитавам, грешиш. Тези истини са събрани, за да носят наслада и просветление на воините, а не да събуждат някакви собственически чувства. Когато ти казах, че нагуалът няма какво да защитава, имах предвид, че наред с другите неща, нагуалът не е завладян от нищо.
Казах на дон Хуан, че не мога да следвам уроците му, защото ме е завладяло описанието на Орела и делата му. На няколко пъти отбелязвах страховитостта на подобна идея.
— Това не е просто идея — рече той. — Това е факт. И то доста страшен, ако питаш мен. Новите ясновидци не са си играли просто с идеи.
— Но що за сила е Орелът?
— Не знам как да ти отговоря. Орелът е толкова реален, колкото са гравитацията и времето за теб, и същевременно точно толкова абстрактен и непонятен.
— Чакай малко, дон Хуан. Това наистина са абстрактни понятия, но те се отнасят за действителни явления, които могат да се докажат. Цели науки се занимават с това.
— Орелът и неговите излъчвания са също толкова доказуеми — сопна се дон Хуан. — А науката на новите ясновидци се занимава точно с това.
Помолих го да ми обясни какво представляват излъчванията на Орела.
Той каза, че излъчванията на Орела са едно неотменно, самостойно нещо, което обхваща всичко съществуващо — познаваемото и непознаваемото.
— Няма начин да се опише с думи какво всъщност представляват излъчванията на Орела — продължи дон Хуан. — Ясновидецът трябва да ги види.
— А ти самият виждал ли си ги, дон Хуан?
— Разбира се, че съм ги виждал, но въпреки това не мога да ти кажа какво представляват. Те са едно присъствие, почти като някакъв вид маса, едно налягане, от което се замайваш. Човек може само да ги зърне, също както може само да зърне и самия Орел.
— Би ли казал, дон Хуан, че Орелът е източника на излъчванията?
— От само себе си се разбира, че Орелът е източника на излъчванията.
— Имах предвид дали и визуално е така.
— При Орела няма нищо визуално. Ясновидецът усеща Орела с цялото си тяло. Има нещо във всички нас, което може да направи така, че да наблюдаваме с цялото си тяло. Ясновидците обясняват виждането на Орела съвсем просто: тъй като човек е съставен от излъчванията на Орела, той просто трябва да се върне към съставните си части. Проблемът се поражда от съзнанието му; именно съзнанието на човека е това, което се заплита и обърква. В критичния момент, когато излъчванията трябва просто да признаят и приемат себе си, човешкото съзнание е принудено да интерпретира. В резултат се получава видението на Орела и излъчванията му. Но всъщност няма Орел и няма излъчвания. Има нещо, което никое живо същество не може да схване.
Попитах го дали източникът на излъчванията е бил наречен Орел, защото орлите по принцип имат важни качества.
— Това е просто един случай, когато нещо непознаваемо смътно напомня нещо познато — отвърна той. — Поради това има някои опити да се припишат на орлите качества, които те не притежават. Но това е често явление, когато впечатлителни хора се научат да вършат неща, които изискват огромна трезвост. Ясновидци има всякакви.
— Да не би да искаш да кажеш, че има различни видове ясновидци?
— Не. Искам да кажа, че има множество малоумници, които стават ясновидци. Ясновидците са хора, пълни със слабости, или по-скоро хората, пълни със слабости, са способни да станат ясновидци. Точно както жалки хора стават превъзходни учени.
— Характерно за жалките ясновидци е, че те са склонни да забравят чудото на света. Те се главозамайват от факта, че виждат и започват да вярват, че единствено собствената им гениалност е от значение. Ясновидецът трябва да е образец във всяко едно отношение, за да може да преодолее почти непобедимата небрежност, характерна за хората. По-важно дори от самото виждане е какво правят ясновидците с това, което видят.
— Какво искаш да кажеш, дон Хуан?
— Погледни какво са направили с нас шепа ясновидци. Не можем да се отърсим от тяхното видение на някакъв Орел, който управлява и ни поглъща в момента на нашата смърт.
Дон Хуан каза, че определено имало неточност в тази версия и че лично на него не му допадала идеята за нещо, което ни поглъща. Според него, много по-точно било да се каже, че има една сила, която привлича съзнанието ни, както магнитът привлича металните стружки. В момента на умирането цялото ни същество се разпада под притеглянето на тази огромна сила.
Той смяташе, че да се представя това събитие като Орел, който ни поглъща, е просто гротескно, защото това превръща един неописуем акт в нещо толкова обикновено като яденето.
— Аз съм един съвсем обикновен човек — рекох аз. — Описанието на Орела, който ни поглъща, имаше огромно въздействие върху мен.
— Истинското въздействие не може да се определи, докато сам не го видиш — отвърна той. — Но не трябва да забравяш, че недостатъците ни остават с нас дори след като станем ясновидци. Така че, когато видиш тази сила, може и да се съгласиш с небрежните ясновидци, които са я нарекли Орел, както аз самият направих. А може пък да не се съгласиш. Може да устоиш на изкушението да приписваш-човешки качества на непонятното и действително да му измислиш ново, вероятно по-точно име.
— Ясновидците, които виждат излъчванията на Орела, често ги наричат заповеди — рече дон Хуан. — Аз също бих ги наричал заповеди, ако не бях свикнал да ги наричам излъчвания. А това стана като реакция на предпочитанията на моя благодетел; за него те бяха заповеди. Сметнах, че този термин отговаря повече на неговата силна личност, отколкото на моята. Аз исках да е нещо безлично. „Заповеди“ ми звучеше твърде човешко, но това са те всъщност — заповеди.
Дон Хуан каза, че да виждаш излъчванията на Орела, е все едно да си играеш с огъня. Новите ясновидци скоро разбрали огромните трудности на този процес и едва след големи мъки в опитите си да картографират непознатото и да го разграничат от непознаваемото те осъзнали, че всичко е направено от излъчванията на Орела. Само една малка част от тези излъчвания е в обсега на човешкото съзнание, а и тази малка част е допълнително ограничена и сведена до дребна частица от наслоенията на ежедневния ни живот. Тази дребна частица от излъчванията на Орела е познатото; малката част в потенциалния обсег на човешкото съзнание е непознатото, а неизчислимият остатък е непознаваемото.
Той продължи, като каза, че новите ясновидци, бидейки прагматици, веднага усетили непреодолимата сила на излъчванията. Те осъзнали, че всички живи твари са принудени да използват излъчванията на Орела без някога да разберат какво представляват те. Осъзнали още, че организмите са устроени така, че да улавят известен диапазон от тези излъчвания и че всеки вид си има строго определен диапазон. Излъчванията упражняват огромен натиск върху организмите и чрез този натиск организмите изграждат света, който възприемат.
— В нашия случай — рече дон Хуан — ние, като човешки същества, използваме тези излъчвания и ги интерпретираме като реалност. Но това, което човекът долавя, е такава малка част от излъчванията на Орела, че е просто смешно да придаваме такова голямо значение на възприятията си, и въпреки това за нас е невъзможно да ги пренебрегнем. Новите ясновидци открили това по мъчителен начин — след доста опасна игра с огъня.
Дон Хуан седеше на обичайното си място в широката стая. В нея обикновено нямаше мебели — хората сядаха върху рогозки по пода, но Карол, жената-нагуал, бе съумяла да я обзаведе с много удобни кресла за сеансите, когато с нея двамата се редувахме да му четем произведения на испанскоговорящи поети.
— Искам много да внимаваш в това, което правим — рече дон Хуан, веднага щом седнах. — Беседваме върху владеенето на съзнанието. Истините, които обсъждаме, са принципите на това владеене.
Той добави, че в уроците си за дясната страна е демонстрирал тези принципи на нормалното ми съзнание с помощта на един от своите другари-ясновидци — Хенаро — и че Хенаро си е поиграл със съзнанието ми с всичкия си хумор и непочтителност, характерни за новите ясновидци.
— Хенаро би трябвало да ти обяснява за Орела — рече той, — само дето неговите версии са твърде непочтителни. Той смята, че ясновидците, които са нарекли тази сила Орел, или са били много глупави, или са си направили огромна шега, защото орлите не само снасят яйца, но и серат ****.
Дон Хуан се разсмя и каза, че намира коментарите на Хенаро толкова уместни, че не могъл да се въздържи. После добави, че ако трябвало новите ясновидци да характеризират Орела, описанието положително щяло да бъде направено полу на шега.
Споделих с дон Хуан, че на един етап приех Орела като поетичен образ и като такъв ми хареса, но на друг етап го бях приел буквално и това ме ужаси.
— Една от най-великите сили в живота на воините е страхът — отвърна той. — Той ги пришпорва да учат.
Припомни ми, че описанието на Орела е направено от древните ясновидци. Новите ясновидци приключили с описанията, сравненията и каквито и да било догадки.
Те искали да достигнат направо до източника на нещата и затова се излагали на безгранични опасности, за да се доберат до него. И действително видели излъчванията на Орела, но никога не се месили в описанието на Орела. Чувствали, че виждането на Орела отнема твърде много енергия и че древните ясновидци вече били платили скъпо за своите бегли надзъртания в непознаваемото.
— А за какво им е било на старите ясновидци да описват Орела? — попитах аз.
— Имали са нужда от поне минимален набор от характеристики на непознаваемото за целите на обучението — отвърна той. — Решили са си проблема с едно бегло описание на силата, която управлява всичко съществуващо, но не и на излъчванията й, защото излъчванията въобще не могат да се характеризират с езика на сравненията. Отделни ясновидци могат да изпитват желание да охарактеризират дадени излъчвания, но това ще си останат лични описания. С други думи, няма подходяща версия за излъчванията, както има за Орела.
— Новите ясновидци, изглежда, боравят с доста абстрактни понятия — отбелязах аз. — Приличат на съвременните философи.
— Не. Новите ясновидци са били изключително практични хора — отвърна той. — Те не са се занимавали с разработването на рационални теории.
Дон Хуан каза, че древните ясновидци били тези, които мислели с абстрактни понятия. Те построили монументални здания от абстракции, свойствени за тях и времето им. И точно както съвременните философи, те съвсем не владеели връзките им. Новите ясновидци, от друга страна, пропити с практичност, могли да видят един поток от излъчвания и да видят как човекът и други живи същества ги използват, за да изградят света, който възприемат.
— Как използва човекът тези излъчвания, дон Хуан?
— Толкова е просто, че звучи глупаво. За ясновидеца хората са сияйни яйца. Нашата сияйност се състои от онази част от излъчванията на Орела, която е затворена в яйцевидния ни пашкул. Точно тази част, тази шепа излъчвания, затворени в пашкула, е това, което ни прави хора. Да възприемаш, означава да съчетаваш излъчванията, които са вътре в пашкула, с тези, които са извън него.
— Ясновидците могат да видят например излъчванията във всяка жива твар и да кажат кои от външните излъчвания ще им паснат.
— Приличат ли излъчванията на лъчи светлина? — попитах аз.
— Не. Въобще не приличат. Би било твърде просто. Те са нещо неописуемо. И въпреки това аз лично бих казал, че приличат на нишки светлина. Това, което е непонятно за нормалното съзнание, е, че нишките съзнават. Не мога да ти обясня какво означава това, защото не знам какво казвам. Всичко, което мога да ти кажа като личен коментар, е, че нишките съзнават себе си, те са живи и вибрират, и са толкова много, че не могат да се изразят с цифри, а всяка от тях е сама по себе си една вечност.
Аватар
eXPerience
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 189
Регистриран на: 03 Юни 2010, 16:27


Назад към Самоусъвършенстване

cron
  • Виж новите мнения
  • Виж темите без отговор
  • Кой е на линия
  • Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 2 минути)
  • На 21 Апр 2020, 01:19 е имало общо 540 посетители наведнъж.
  • Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта