Индианска магия

Всяка друга магия, която не се вписва в останалите категории - Висша магия, Шаманизъм, Хрономагия, Древна Магия... всичко, за което се досетите. Тук можете да пишете за нови магически системи, вашите магически идеи.

Мнениеот weballergy » 23 Юли 2006, 22:07

Някакви познания по темата? Индианците ме интересуват, чета доста по въпроса, но чак сега ми хрумна да потърся информация и за нещо такова. Моля за мнения:)
Аватар
weballergy
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 115
Регистриран на: 18 Юли 2006, 15:16
Местоположение: almost everywhere

Мнениеот EliKarim » 23 Юли 2006, 23:06

При тези племена магията се извършва от шаман. Рядко група от хора участват в ритуал освен ако не е преди война(танци и напявания), за дъжд, за реколта, за раждане, след смърт...и такива. Но шаманите са притежавали и силата да влизат в астрала, да виждат в бъдещето, да изцеряват различни болести, да се противопоставят на отровата на змия, да разговарят с мъртвите си предци...и т.н. Всяко племе или род дори е имало шаман и лечител. Търси магията на шаманите.
Аватар
EliKarim
Модератор
 
Мнения: 781
Регистриран на: 24 Сеп 2004, 19:57

Мнениеот WandaBlenda » 23 Юли 2006, 23:24

Ако не си 4ела Кастанеда можеш да си дръпне6 някой от книгите от тук:
http://www.spiralata.net/s.php?SearchTy ... A%F0%F1%E8
Аватар
WandaBlenda
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 299
Регистриран на: 28 Ное 2005, 07:49

Мнениеот sanguinary » 07 Авг 2006, 05:21

EliKarim написа:При тези племена магията се извършва от шаман. Рядко група от хора участват в ритуал освен ако не е преди война(танци и напявания), за дъжд, за реколта, за раждане, след смърт...и такива. Но шаманите са притежавали и силата да влизат в астрала, да виждат в бъдещето, да изцеряват различни болести, да се противопоставят на отровата на змия, да разговарят с мъртвите си предци...и т.н. Всяко племе или род дори е имало шаман и лечител. Търси магията на шаманите.


Ели, извинявай ,не се сърди, но много големи небивалици си казала. violent1
Кои племена? confused2 Изобщо къде видя племена и от какви по-точно индианци се интересува уеб? Танците и напевите преди битка или лов са за надъхване, а не че правят магия. Шаманите са и лечители и всичко свързано с Великото Тайнство,понеже имат пряк контакт с духовете. Гадатели не са, а по-скоро тълкователи. Ако на някой му се присъни някакви видение, отива при шамана, разказва му и той го тълкува...
Всъщност карай, както и да е.


уебгалери, съветвам те да не се оповаваш на Кастанеда, ако искаш да научиш нещо за индианците. Не ме питай защо, просто ми се довери.

Препоръчвам ти аламанаха "Гласът на орела" в два тома е и за начинаещи е много добре подреден и нещата са обяснени търпеливо, без да се очаква, че всеки трябва да знае какво е чанумпа например.
по 6.50 са и двата ,ако не се лъжа.

А относно "магии" и т.н.
Подиграващият Враните - шаманска мъдрост и сила
Това е една необикновена книга, в която не само са изложени основни концепции от индианските учения, но се описва как точно се правят нещата, извършвани от великия духовен водач на народа лакота - Франк Подиграващия Враните. Мнозина определят тези неща просто като чудеса.


Ето и още книги, които по-натам можеш да си намериш лесно.
КУЦИЯТ ЕЛЕН, Джон и Р. Ердош. Куцият Елен - търсач на видения; Широко известна индианска автобиография, която е плод на дългогодишното приятелство между Р. Ердош и Джон Ф. Куцият Елен. В книгата по неповторим начин, с много проникновение и свеж хумор, вождът Куция Елен разказва за живота си, за свещените сили в света и за някои от основните ритуални практики на лакота.


--------------------------------------------------------------------------------

Пътят на шамана7,00 лв.
Най-после известната в цял свят книга се появи и на български език! Това е едно практическо ръководство по шаманизъм, което позволява на всеки да се докосне до автентичните шамански методи и да узнае как те могат да се приложат в съвременния живот. Авторът, един от най-големите съвременни познавачи на въпроса, живо и увлекателно води читателя по пътищата на хилядолетната шаманска мъдрост.


--------------------------------------------------------------------------------

Магическата шатра
сказания от шатрите на чернокраките
Гринел е известен като класически автор, написал няколко много важни книги за индианската култура. Макар и написана преди повече от сто години, книгата на Гринел и до днес остава една от най-важните и интересни книги, описващи живота и традиционната култура на чернокраките.


--------------------------------------------------------------------------------

Един велик шаман говори
Знаменитата книга, продиктувана от Черния Лос, бе първото издание, осъществено благодарение на усилията на Общество "Орловият Кръг". Определяна от мнозина като една от най-важните книги, посветени на индианските традиции, неслучайно наричана "индианската Библия", автобиографията на Черния Лос е истинско откровение за всеки, който е решил да се захване сериозно с изучаване и постигане на Червения Път.
Горещо я препоръчваме на всички почитатели на индианската духовност!


--------------------------------------------------------------------------------

Грешката на Самотния бизон
Книгата включва едноименната повест на Дж.У. Шулц и няколко негови разказа, посветени на постоянната тема в творчеството на писателя - живота на чернокраките.
С неповторимото очарование на Шулц са описани приключенията на един храбър, но високомерен воин и неговото семейство, принудени да напуснат родното племе и да се изправят сами пред опасностите, които ги заобикалят навсякъде.


--------------------------------------------------------------------------------

Америка и Европа - интеграция и диференциация на културите, т. II първия том се ичерпа на пазара, но ако ти е интересно ,ще се намери.
В сборника са представени докладите от Втората конференция по индианистика във В. Търново. Включени са материали за Коренната амириканска църква, Обществото на лисиците при лакота, церемонията Юипи, ролята на жената в церемониалния живот на лакота, проблема за бердашите при американските индианци, шаманизма при ескимосите нетсилик и много други.
Книгата ще обогати познанията на всеки, който се занимава с изучаване на културата на американските индианци.

А ако нещо конкретно те вълнува пиши ми ,пък ще ти разправям.
Аватар
sanguinary
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 422
Регистриран на: 04 Яну 2006, 07:43

Мнениеот WandaBlenda » 07 Авг 2006, 09:18

sanguinary посочих Кастанеда защото Дон Хуан е все пак индиански шаман.Ина4е разбира се 4е с Кастанеда не се из4ерпва темата.Просто си мисля 4е всеки трябва да го прочете дори и само информативно.Иначе добро инфо си далicon_eusa_clap .Ще се възползвам и аз :)

ПП.А Ели предполагам ти говори по принцип за шаманизъм.Не само за индиански шаманизъм.Шамани има и в Африка и в Нова зенландия и в Сибир.
Аватар
WandaBlenda
MagicGateBg Приятел
 
Мнения: 299
Регистриран на: 28 Ное 2005, 07:49

Мнениеот sanguinary » 09 Авг 2006, 08:58

WandaBlenda написа:sanguinary посочих Кастанеда защото Дон Хуан е все пак индиански шаман.Ина4е разбира се 4е с Кастанеда не се из4ерпва темата.Просто си мисля 4е всеки трябва да го прочете дори и само информативно.Иначе добро инфо си далicon_eusa_clap .Ще се възползвам и аз :)

ПП.А Ели предполагам ти говори по принцип за шаманизъм.Не само за индиански шаманизъм.Шамани има и в Африка и в Нова зенландия и в Сибир.


Доколкото виждам, Ели започва с "тези племена"... Не че има предвид някви определени племена, но също така виждам, че увб пита за индианци. Второто което е, при индианците няма такова нещо като магия. Магия е това, което хората не разбират, докато те са го имали просто за нещо нормално. Представи си един много добър художник, който рисува красиви картини. Когато гледаш картините му ,би ли казала,че прави магия? Аз също! Това е просто дарба от Великия Дух, Праотеца, Твореца , Манито, Юсен , Таку Уакан, Тункашила и т.н. и т.н. наречия на това,дето ние му викаме джийзъс. Това,което шаманите са правели, не се е считало за магия. Индианците нямат магия и магьосничество, просто защото те не смятат че могат да манипулират духовете и изобщо нищо от невидимия свят, а да контактуват с него и да живеят в хармония с него,точно както и с видимия. Точно там е грешката на много ,самоопределящи се като магове хора, че смятат духовете за свои слуги и съответно си понасят последствията. По същия начин грешат и хората, които смятат, че могат да манипулират изобщо нещо, но навлизаме в други води.
Шаманизъм при индианците е ,като призвание и не всеки може да бъде шаман, а трябва да има видение. Той не може да научи никой на занаята си, а само на ритуалите, но някои от тях се пазят и до днес във Великото Тайнство. Както те самите казват "хората имат нужда от тайни".
Кастанеда е сектант, Уанда. Признавам му само умението да подрежда думите така,че да омае читателите си, но това е талант, с който могат да се похвалят много поети, писатели, публицисти или стихоплетци. Демек той не е нищо по-особено от тях и знанията му не са много повече от техните. Специално с индианците той е слабозапознат и той мекоказано спекулира с тяхната култура ,именно оповавайки се на Великото Тайнство. Започвайки от него, затваряш много врати пред себе си, Уанда. Точно по същия начин ще ми прозвучиш,ако ми кажеш да чета Карл Май или Майн Рийд... Пишат си хората, забавни са,увлекателни, но не ми ги сочи като хора, които са наясно с каквото и да било от това, което пишат.
Хаха в Сибир е пълно с шамани да ти кажа:) Московския елит там се трупа на нещо като обособени шамански общности:)
Африканските племена имат вуду, което си е опасничко. Темата беше засегната, но там нещо друг завой се получи. Дори и при тях се е знаело,че магията е нещо нередно и се е извършвала от нещо като "анатемосани" хора, но не и от свещвн човек,като шаман. Шамана е свещен човек, духовен водач и изцерител , а не вредител. Той е нещо като антивирусна програма за племето. Но да не заораваме за тях.
Та, уанда, не посочвай Кастанеда занапред, освен ако някой не пита за Кастанеда.
Успех по червения път... icon_salut
Аватар
sanguinary
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 422
Регистриран на: 04 Яну 2006, 07:43

Мнениеот wal4iza » 09 Авг 2006, 14:43

хареса ми темата,моля даите о6те инфо ,ако ви се занимава.бадете здрави.
Аватар
wal4iza
MagicGateBg Наблюдател
 
Мнения: 61
Регистриран на: 21 Май 2006, 11:23

Мнениеот sanguinary » 11 Авг 2006, 03:37

Сред традиционните ритуали на американските индианци има един, който заема особено място. Това е т. нар. ритуал на Колибата на пречистването, наричана още и Колиба на изпотяването (Sweat lodge).
Всяко духовно развитие включва три етапа, всеки от които не преминава, оставайки в миналото, а по-скоро последователно се реализира и след това се включва в следващия етап, така че в края на крайщата всички те се обединяват в пътя на личността, която се стреми и достига целта. Тези етапи могат да се назовават с различни имена, но в основата си те съставляват Пречистване, Усъвършенстване и Единение.
Този триделен модел на духовно развитие може да се види, в една или друга форма, в методологията на всички духовни учения и световни религии. Американските индианци също прилагат този тройствен модел за самореализация на човешката личност. По-долу е описан един от начините за пречистване, който те използват.
Ако сливането с Истината (която служи за едно от множеството възможни имена на Бога), е крайна цел на множество духовни дисциплини, то очевидно е, че профанното несъвършенство на всекидневното не може да се обедини със съвършената чистота на сакралното. По принцип американските индианци не разделят нещата на свещени и обикновени, тъй като те търсят (и намират!) сакралното във всички измерения на битието. В този аспект всички неща за тях имат свещен характер; не съществува принципно разделение и между всекидневието и религиозния живот, които в традиционната им култура са обединени в неразделимо единство.
Въпреки че (и именно защото!) подобна сакрализация на битието предполага поддържането на едно постоянно вътрешно състояние на "пречистеност", индианците добре разбират необходимостта от първия етап на духовното развитие - Пречистването, като конкретен практически акт, периодично обновяващ "пречистеността". За това служи церемонията на Колибата на пречистването, която на езика на народа лакота (сиуксите), се нарича инипи или иникагапи - едно название, възприето днес в цял свят. Думата може да се преведе като "те правят живот" (чрез пара, която символизира животворящия дъх). Този ритуал се провежда като част от подготовката за други, също важни церемонии или пък самостоятелно, и обикновено предшества всяко сериозно начинание в живота на индианеца. Това е церемония на обновлението, където всеки от четирите основни първоелемента - земя, въздух, огън и вода - способства за физическото и духовното пречистване на човека. Под една или друга форма този ритуал се извършва от представителите на множество коренни американски народи.
Прочутият сиукски свещен мъж Черният Лос обяснява, че Колибата за потене олицетворява Вселената, а дупката в средата - средоточието й, където се намира Уакан-Танка, Великото Тайнство със своята сила, същността на която е стихията на огъня. Върбата, от която се прави скелето, олицетворява всичко растящо върху лицето на Майката-Земя. Камъните въплащават самата Земя, а също вечността на Уакан-Танка. Водата означава духовните ценности, които хората могат да разберат и постигнат.
Инипи е церемония, силата на която идва от камъните. Камъкът е най-старото същество на Земята, дошъл до нас от началото на Времената и обединява в себе си мъдростта на всички същества, живели до този момент на света. Именно заради това той е съветникът и учителят в Колибата на пречистването.
Камъните се събират внимателно и с почит. Трябва да се избере твърд планински (не и речен камък, тъй като той носи в себе си духа на водата!) камък, голям приблизително колкото два юмрука. Човек трябва да вземе камъка в ръце и почтително да му каже: "Дядо, моля те, помогни ни, ела и ни научи на мъдрост и правилен живот!" След това трябва да остави на мястото на камъка щипка тютюн като жертвен дар. Камъните се носят и оставят внимателно и с уважение. За церемонията се необходими 18, 24, 33, 50 или 100 камъка. Броя на камъните, които ще се внесат в инипи предварително се уточнява от водача на церемонията и зависи от целта на провеждането й.
След това се събират дърва; използват се само сухи, мъртви, паднали дървета и клони.
Колибата за изпотяване се строи обикновено близо до течаща вода - река или поток. За нейната направа са необходими дванайсет или шестнайсет върбови клона. Крайщата им се забиват в земята, а върховете се огъват и свързват два по два, така че на върха образуват кръст.
Колибата е кръгла, с куполообразна форма. Диаметърът й е около два метра, а височината - приблизително 1,5 м. Шаманът Куцият Елен разказва:

Колибата за потене е малка, но за тези, които седят свити вътре, тя символизира цялата Вселена. Духът на всички живи същества е в тази Колиба. Ние вярваме в това. Земята, на която седим, е нашата прамайка; целия живот идва от нея. В центъра на колибата издълбаваме кръгла дупка, в която по-късно ще бъдат поставени камъните. Молим се на Великия Дух, както знаем. Неговата сила ще бъде там, в онази малка дупка - когато тя се използва по свещен начин, се превръща в център на целия свят. Ние грижливо запазваме изровената пръст и я оформяме в малък хребет - пътека за духовете, която продължава на около десет стъпки извън Колибата за потене. В края й правим малка купчинка, наречена унчи - баба, защото земята е и наша баба. Централната дупка представлява още и уакичагапи - починал - любим наш близък, който се е върнал при земята. Трябва да си спомниш за него, когато поставяш камъните в тази дупка. Тя е кръг в кръга, образуван от колибата. Този символ, кръг в кръга, остава за цял живот, за онзи живот, който няма край.
…Малко по-нататък от унчи - купчината пръст, завършваща линията на свещената пътека, запалваме огън, на който нагряваме камъните. Това е пламъкът, който се предава от поколение на поколение. Всичко, което правим по време на нашите церемонии, има дълбоко значение за нас и по един или друг начин символизира Вселената, природните сили, духовете, всички, които винаги присъстват в нашето съзнание. Затова, когато стъкмяваме този огън, първо поставяме четири дървета в посока изток-запад, после други четири - в положение север-юг напречно на първите. Върху тях подреждаме цепеници, сякаш правим малко типи [конусовидна индианска шатра. Бел. ред.]. Всичко това още веднъж символизира четирите посоки, земята под нас и небето отгоре. Цепениците олицетворяват и нас самите - типи с индианци в него. Това означава, че ние сме част от Вселената, че тя е част от нас и присъства в нашите домове, в Колибата за потене, в сърцата ни.
Входът на Колибата за потене гледа на запад към залязващото слънце. Пред шатрата забиваме две пръчки, завършващи с чатал, и върху тях, хоризонтално, поставяме трета. Така се образува стойка, на която облягаме свещената лула. Това е олтар. Някои хора слагат и бизонов череп с шест жертвени торбички тютюн, завързани за рогата на черепа. Други слагат пред Колибата за потене жезъл, боядисан в черно и бяло, символизиращ деня и нощта. Наблизо държим и ведро, пълно с вода. Тя трябва да е прясна и да е от течащ извор. Тя символизира водата на живота.
…Мъжът, който изпълнява функциите на водещ церемонията влиза с лулата си пръв в колибата. Той покрива земят с пелин, който е свещен за нас. Пелинът означава, че зелените живи същества, духовете на дърветата и растенията, са с нас в Колибата за потене. Водещият церемонията изгаря малко от билката "сладка трева". Тя е сплетена като плитка на жена. Запалва се единият й край и димът, заедно със сладкия аромат на билката, се разнася из всяко кътче на Колибата за потене. Така всичко се освещава и лошите чувства и мисли са прогонени. Така Колибата за потене е подготвена за влизането на участниците в церемонията. Обикновено те са шест или седем души. Това е добър брой. Ако са седмина, един от тях е водачът, един представя земята, един облаците, а другите символизират четирите посоки. Вътре могат да седят до седем души с кръстосани крака. В редки случаи, когато участват до дванадесет души, те трябва да стоят на колене"1.

Преди да се пристъпи към церемонията, участниците в нея правят по четири или седем (при определени случаи и повече) таиси. Това са малки вързопчета плат, пълни с тютюн; той е жертвен дар и когато се прави всеки таис, се казва молитва. Всички вързопчета са прикрепени на дълга връв, която се навива върху покрива на колибата. Там се поставят свещените вързопи, амулетите и други неща на участниците, които трябва да поемат от силата на церемонията. Водачът на церемонията при освещаването на колибата окачва вътре шест флага с тютюневи жертвени дарове, прикрепени към тях - черен за запада, червен за севера, жълт за изтока, бял за юга, син за Уакан-Танка и Тункашила (Праотците/Праотецът на света, които са шестима и в същото време е един) и зелен за Майката Земя. Материята за флаговете и таисите, както и всички материали, които се използват при церемонията, трябва да бъдат с естествен произход.
Колибата се покрива много плътно - когато входът се затвори, вътре трябва да цари пълен мрак. Покривалото в старо време се е правело от бизонови кожи, а днес се слагат завивки, одеала, брезент - могат да се използват много неща. Колибата символизира утробата на Майката-Земя, от която се раждат всички същества, а също майчината утроба, която дава живот на хората. Според великия сиукски свещен мъж Франк Подиграващия Враните, истинската форма на Колибата за пречистване е кълбо, чиято долна половина се проектира под земята. След като надземната част е изградена и покрита, и когато пелина и останалите неща, които се използват, са разположени вътре, Колибата се превръща в място за пребиваване на Уакан-Танка и Тункашила в горната половина, на Майката-Земя в долната и на Съществата-помагачи - в Четирите Посоки. Когато човек влезе вътре, за да изпълни ритуалите, той седи не на пода на Колибата, а върху земната твърд, заобиколен от Висшите сили. Тук не става въпрос за това, че устройството на Колибата символично пресъздава присъствието на тези сили - те наистина в този момент пребивават там; ямата с камъните не просто символизира Центъра на света - тя става този Център. Така човек вътре се намира в сърцето на Мирозданието, слива се с Бога. Но не символично. Истински…
В този аспект тъмнината има по-дълбок смисъл. Тя символизира първоначалния мрак, изначалният Хаос, от който се е появил Космоса по волята на Уакан-Танка. Този мрак символизира и пътя на човешките души от началния мрак към просветлението. Цялата символика на инипи пресъздава пътя на раждане и прераждане на човека, другите същества и Вселената като цяло, от първоначалния Хаос, през проявения свят към духовния, от невежеството към усъвършенстването.
Само камъните в средата леко просветват в мрака, символизирайки божествената искра, която винаги присъства във всяка частица на творението; потенциала за духовно извисяване, който имат всички същества на този свят. Това леко сияние е израз на милостта на Създателя, който дори в най-гъстия мрак благославя всички творения и ги дарява с живот, светлина и мъдрост.
Куцият Елен продължава:

…Когато влизате в колибата, не идвайте с къси панталони или с хавлиена кърпа около кръста. Тук вие ще се преродите. Ще бъдете като бебе, излизащо от утробата на майка си, нашата истинска майка - земята. Раждаш се с нов начин на мислене. Едва ли бихте искали да се преродите с чифт къси гащи на себе си! Ако влезеш с гащи, хората могат да си помислят, че нещо не е в ред с оная ти работа… Не се срамувай. Някои бели мъже имат комплексирано подсъзнание - затова имат нужда от хавлия.
…Когато се наведеш, за да пропълзиш през тесния вход на Колибата за потене, ти си като животно, което пропълзява в леговището си. Това трябва да ти напомни, че си брат на четирикраките същества. Това е израз и на твоето смирение пред Уакан-Танка и тайните на мирозданието. Като влизаме в колибата по посока обратна на часовниковата стрелка, водещият церемонията трябва да е отдясно на входа, а неговият помощник от другата страна. Останалите участници сядат където поискат. Необходим е и един човек, който стои навън, за да помага. Той внася нагорещените камъни един по един. Докато го прави, не е позволено никой да пресича пътя му и да застава между него и Колибата за потене. Ако водещият е много взискателен и иска да спази точно церемонията, трябва да използва прът, завършващ с чатал, за да се донесат камъните. Иначе може да свърши работа вила или друг подходящ инструмент. Когато първите камъни минат през входа, ние им се молим за помощ и им благодарим. Първият камък се поставя точно в центъра, за да олицетвори Майката-Земя2. После около него подреждаме четири камъка за запада, севера, изтока и юга - по един за всяка посока, от която духа вятъра. Накрая се поставя и камък върху първия, който представлява Небето и Великия Дух. След тези шест камъка можеш да слагаш останалите както искаш. При церемонията за лечение се слагат още 12 камъка или общо осемнайсет. При специални случаи може да има и петдесет камъка. Тези допълнителни камъни символизират растенията, дърветата и животните. Човекът, който организира церемонията, запалва лулата и я предава на околните. Тя ни прави свещени и ни свързва като братя. Загребваш с ръце дима, натриваш с него дланите и цялото си тяло. Молиш се на Великия Дух, на свещените камъни тункан инян. Те нямат уста, очи, ръце или крака, но излъчват дъха на живота. Помощникът отвън затваря входа и се уверява, че никаква светлина не прониква вътре.
Водещият излива или пръсва вода върху нажежените камъни. Ако прави това по стария начин, той използва китка пелин или "сладка трева", иначе си служи с черпак. Водата трябва да е ледено студена, а камъните - нагорещени до червено. Така тук се обединяват земята и небето, водата на живота и свещения дъх на духа. Чувства се силна вълна от енергия. Ти вдишваш този дъх, поглъщаш водата, бялата пара. Тя символизира облаците, живата душа, живота. Жегата е много силна. Дробовете вдишват огън и ако не можеш да издържиш това, имаш право да кажеш Митакуйе оясин - "Всички са мои роднини"3 и някой ще отвори покривалото на входа и ще пусне вътре хладен въздух.
Стоиш вътре в тъмното и си мислиш за смисъла на инипи. Затваряш очи, чуваш съскането на студената вода върху горещите камъни; заслушваш се в това, което те имат да ти кажат - малка искра проблясва в ума ти. Колибата за потене се разтриса и разлюлява, когато мъжете запеят: "Тунка-шила, хай-я, хай-я, хе-е-е!" Горещината - силата на земята - те удря. Ти я поглъщаш и се изпълваш с нея. Тази сила прониква в тебе и те лекува. Парата достига само кожата ти, но земната сила прониква в тялото и душата ти. Тя лекува много болести. Лекува и раните на съзнанието ти. Инипи е нашата малка църква. Тя не е като църквите на белите хора, където те сядат на пейки, за да покажат хубавите си дрехи. Инипи е нещо различно. Там няма самохвалство и безнравственост. Само голи човешки същества, сгушили се в тъмното, в близост до земята и духа. Ако духът е с тебе, можеш да вдигнеш нагорещения камък и той няма да те изгори.
Отваряме покривалото на входа четири пъти и оставяме в колибата да влезе хладина и светлина. Преди отново да отворим входа винаги пеем две песни. Четири пъти изливаме вода и четири пъти пушим тютюн с червена върба, чийто дим отива нагоре към Великия Дух. Когато покривалото е вдигнато, може да пожелаеш да споделиш нещо, например за болест, която молиш да бъде излекувана. Или може би искаш просто да кажеш нещо хубаво, да споделиш радостта, че си тук, с нас, в Колибата за потене. Възможно е някой да говори за проблем, който семейството му има… и да помоли някой да помогне, да отправи молитва за тях. Всичко зависи от причината, поради която се извършва парната церемония.
След като сме пушили за четвърти, последен път, казваме "Всички са мои роднини" и церемонията приключва. Последният пушил човек разглабя лулата и внимателно почиства главата й. Излизаме от Колибата за потене в посока движението на слънцето - по часовниковата стрелка. Пием студена вода и разтриваме тялото си със сухи пелинови листа. Излизаме в превъзходно състояние, с чувство на лекота и щастие. Знаем, че сме направили нещо добро, което ще бъде от полза не само за нас, но и за всички хора, за всички живи същества4.

Черният Лос описва края на церемонията така:

Когато входът в колибата се вдигне, всички мъже възкликват "Хай-хо! Хай-хо! (Благодарим!)", и всички са щастливи, защото са излезли от Тъмнината и сега живеят в Просветление"5.

Според известния изследовател на коренната американска култура Дж. Е. Браун "…За индианците от равнините материалният израз на символа се разглежда не като въплъщение на някаква друга, висша реалност, а именно като самата тази реалност. По този начин, силата или качеството, изразявани от конкретната форма, могат да се предадат непосредствено на човека, който се намира в контакт с тях и не е нужно, както става при западните ни съвременници, тези сили или качества да бъдат изкуствено, ментално "пресъздавани". Може даже да се каже, че индианецът е способен да остане пасивен спрямо тази форма и по този начин да бъде в състояние да "поеме" и постигне единство със силата, която тя въплъщава"6.
Във всеки от четирите етапа на инипи в колибата звучат молитви, изпълняват се свещени песни и лулата се изпушва церемониално в кръга. След завършването на четвъртия, последен етап, входа се отваря, както казва Черния Лос "за да влезе светлина в тъмнината и ние да можем да виждаме не само с нашите очи, но и с единния поглед на сърцето, с който добиваме познание за всичко истинско и добро". Това излизане на светло от царството на мрака, в което всичко скверно се оставя назад, според Дж. Е. Браун "…символизира в глобален аспект освобождението от Вселената, Космоса, а от гледна точка на микрокосмоса - освобождаването на човека от невежеството, егото и материалния Космос. И егото, и светът са тъмнина, защото те имат само относителна или илюзорна реалност, тъй като в крайна сметка не съществува друга реалност освен Уакан-Танка, представен тук от дневната светлина или - от пространството около Колибата.
Това освобождаване от Космоса и личността особено добре се вижда в обреда на пречистването на народа осейдж. При завършване на церемонията вождът… казва на всеки от мъжете да хване един от прътите на скелета на колибата и после възкликва: "Друг път за излизане навън няма, мои доблестни мъже!" и всички заедно преместват колибката нагоре и в посоката на залеза.
Излизайки от Колибата за пречистване, човек става преродено същество, символически встъпващо в света на светлината и мъдростта"7.
Има разбира се още много подробности, засягащи конкретното изпълнение на Церемонията на пречистването, церемониалните жестове, които се използват при нея, различни детайли на ритуала, молитвите и песните, които се пеят и т.н., но в един кратък материал е невъзможно да се опише всичко.
Този ритуал притежава удивителна цялостност. Другите велики религии използват в обредите за пречистване и осветяване една или две природни стихии. Тук всички четири първоелемента (а понякога и петия - етерът), ефективно встъпват в толкова мощно взаимодействие, че никой от участниците в церемонията просто не може да не се убеди - в същия момент и със своите собствени очи - в силата и истинското достигане на целите й.

1.Джон Ф. Куцият Елен и Р. Ердош - "Куцият Елен, търсач на видения", С. 1999, стр. 209-210 (Бел. ред.)

2. Камъните се поемат и внасят с два по-къси дървени чатала или чифт еленови рога (Бел. ред.)

3. Това е буквалният превод, но като се има предвид метафоричната образност на лакотския език, най-точният превод на израза е "Всичко на този свят е единно!" (Бел. ред.)

4. "Куцият Елен…", стр. 211-213 (Бел. ред.)

5. J. E. Brown - "The Sacred Pipe. Black Elk's Account of the Seven Rites of Oglala Sioux", Norm., 1953, p. 18. (Бел. ред.)

6. J. E. Brown - "The Spiritual Legacy of the American Indians", N.Y., 1964, p. 68. (Бел. ред.)

7. "The Sacred Pipe", p. 70. (Бел. ред.)
Аватар
sanguinary
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 422
Регистриран на: 04 Яну 2006, 07:43

Мнениеот EliKarim » 11 Авг 2006, 12:08

sanguinary написа:Ели, извинявай ,не се сърди, но много големи небивалици си казала. violent1
Кои племена? confused2 Изобщо къде видя племена и от какви по-точно индианци се интересува уеб? Танците и напевите преди битка или лов са за надъхване, а не че правят магия. Шаманите са и лечители и всичко свързано с Великото Тайнство,понеже имат пряк контакт с духовете. Гадатели не са, а по-скоро тълкователи. Ако на някой му се присъни някакви видение, отива при шамана, разказва му и той го тълкува... .


Не се сърдя, но те съветвам да прочетеш мнението ми отново, тъй като в него НЕБИВАЛИЦИ няма. Не съм загубила разсъдък още...
Кои племена обобщавам според теб??? Говоря като цяло за индианските племена, при всичките които магия има. Точно танците и напевите са ритуална магия, вярва се че начина на виканеи пеене прогонва злите сили и т.н....Шаманите, които ги има в най-различни крайща,както стана дума в друго мнение, са и гадатели, и тълкуватели и лечители.
Аватар
EliKarim
Модератор
 
Мнения: 781
Регистриран на: 24 Сеп 2004, 19:57

Мнениеот sanguinary » 12 Авг 2006, 11:32

:mrgreen: Това за злите сили ме срази хаха. А случайно не молят ли духовете на животните да нахранят семействата им с телата си. Ех, този Карл Май... ееехх... Пък и като са гадатели шаманите, защо просто не ги питат как ще свърши битката и да си спестят танците и песните за прогонване на злите гадове, дето могат да им я провалят?
А аз споделих с един събеседник, че си умно момиче и макар да си често некомпетентна, когато го осъзнаеш ,се оттегляш и не настояваш, като някое малко дете, което държи на факта, че дядо коледа съществува.
Добре, аз ще го сторя обаче,спирам до тук,просто защото няма смисъл. Ако те интересува нещо - питай, а не го търси в спора. Ако мен ме интересува нещо, аз теб ще питам, ако виждам знанията ти.
Надявам се да си съгласна. icon_salut
Аватар
sanguinary
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 422
Регистриран на: 04 Яну 2006, 07:43

Мнениеот EliKarim » 12 Авг 2006, 19:45

Много филми гледаш или се имаш за много знаещ?! Ок, твоя работа, подхранваш егото си. Сарказмът ти е глупав и излишен, тъй като в постовете ми няма несериозно отношение, ирония, а и в повечето случаи гледам сериозно на форума.
Май четеш Стивън Кинг като гледам какви си ги наплямпал за духовете и животните. Веселяк...
Ми хайде като си философ по темата вземи и обясни повече за въпросната магия че да те имаме за най-знаещ. Нямам нищо против да почета по темата.

За събеседника ти и това което си коментирате - ваша работа. Няма как да знаеш умно момиче ли съм, компетентна ли съм....Гледам че ти не си вещ във в много неща...така че...
Обикновено повече чета от колкото да пиша. Както и да е. Ако нещо ме интересува едва ли бих питала теб, просто не съм видяла в постовете ти че би ми помогнал или научил в нещо. Ако си показал потенциал в нещо, то значи аз не съм го забелязала тук във форума. За спор - не обичам споровете. Не видях тук да има спор, но явно порицанието за теб е спор.
Хм.. най-хубавото от поста ти все пак беше това за Дядо Коледа.
:mrgreen:
Аватар
EliKarim
Модератор
 
Мнения: 781
Регистриран на: 24 Сеп 2004, 19:57

Мнениеот sanguinary » 12 Авг 2006, 22:36

Ели ,жлъчния ти тон ми изяснява някои неща за теб. Недей да губиш контрол, синекоске. По същия начин ,когато си спокойна и говориш , умни неща, установявам ,че имаш знания и интелект, чрез който да ги поднесеш по разбираем ,дори и за тези, които не са наясно начин.
Но противоречиш си, Ели. Значи ти може да съдиш за хората от думите им, а те за теб не, така ли? Нали се досещаш, че тук идва на дневен ред забележката ти за егото? Помисли върху това. Аз съм наясно със себе си и знанията си, но изглежда ти имаш колебания и с право. Всеки знае нещо и е компетентен поне в две области, но това не означава нищо, а това как ги използва. Когато човек трупа знания ,той не прави друго, освен да разкрива невежеството си. Като недостижим хоризонт, към който тичаш, нали така? Може би бих ти показал колко... наистина по детски ми звучиш вмомента, но след смеха ще се натъжиш. Странно, ако някой попита за магията при заваряването ,дали пак няма да кажеш нещо? Повечето смятат индианците за гологъзи диваци с пера по главите и боядисани лица, които препускат залудо из прерията, на тях няма какво да кажа, защото са твърде закърнели в мненията си. Нали ти не си така, Ели? Има си неща, които човек ги взима присърце. Съветвам те да спреш да упорстваш и след като не държиш толкова на това, което ще си мисля и което ще си мислят другите, просто се успокой, усмихни се и ако трябва ми тегли една на ум и на всичко това. А начина, по който си ме подканила
EliKarim написа: Ми хайде като си философ по темата вземи и обясни повече за въпросната магия че да те имаме за най-знаещ.
е малко обезкуражаващ. Да отида ли сега по всички теми, където ти си натрупала знания и умения през годините и да кажа това? Дали ще ти подейства мотивиращо? Аз нямам изгода да се правя на никакъв, нямам изгода изобщо от това да пиша където и да било, но ми е приятно и го правя. А когато ми го направят неприятно, съгласи се, че няма как да продължавам. Ако това искаш - кажи, модератор си все пак, би трябвало да знаеш кое е и кое не е благотворно за този форум.
Постъпи като добро и разумно момиче, защото в противен случай, дядо коледа и тази година ще те подмине. :wink:
Ще ти кажа в един идеален вариант как трябваше да протече тук, тази тема, за да свържем нещата. Аз трябваше да запитам кое вие смятате за магия, а вие или ти, да ми кажете това. Защото както казах, при червенокожите от Сев.Америка няма магия, има чудеса,а те чудо наричат всичко, което не са виждали до преди това. Белите са донесли много чудеса със себе си и своите големи лодки, но не са гледали на тях ,като на чудотворци или магьосници. Ако един индианец, във форум,в който пишат само индианци ,попита за магията при белия човек, ще настане същата суматоха, особено ако ти си вътре :mrgreen: Защото само ти ще осъзнаваш от колко далеч трябва да тръгнеш. Аз лесно мога да кажа, че те са можели да омагьосват с думи например. Имало е такива оратори, които са можели да вкарат и най-компетентния дипломат в миша дупка. Има сказания за хора, които чрез танца си са започвали да светят и да тресат земята под краката си. Кажи ми ,това магия ли е? В един момент простички неща изглеждат като магия, а чудесата не. Твърде малко са допирните точки между техния и светогледа на белите. Най-близо са до будистите, това може да ти помогне,защото тях предполагам по-отблизо си разглеждала. Алкохола за тях е бил магична напитка. "Този,който те кара да се мислиш за такъв, какъвто не си" и още куп определения от този сорт. Тази магия, която вие разглеждате е отсъствала при тях. Любовна, уика, дракони-мракони... сещаш се.
Ти можеш ли да ми кажеш за Танца на Слънцето при белите? Не че те не танцуват, но... разбираш ме нали? Има предания за хора,отшелници, които са могли да общуват с животните и растенията в гората. Казва се,че са можели да влияят на природните стихии. Но как е ставало това, нямам идея и мога само това да кажа. Не мога както вас да кажа "косъм от перуанска яребица,кръв от прилеп албинос" и тн. и съответно резултата.
За това ви казвам, задайте въпроса си по-... конкретно.
Ритуали има много... за различни неща, но те се късаят обикновено до самия човек, който ги извършва. Пречистване, търсене на име или отговор на наболял въпрос. Ако въпроса беше за индианските ритуали,просто щях да посоча някои,както инипи, да ги обсъдим и готово. Един вид, питайте като бели хора ,за да не гледам като индианец :mrgreen:
Аватар
sanguinary
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 422
Регистриран на: 04 Яну 2006, 07:43

Мнениеот EliKarim » 13 Авг 2006, 19:59

sanguinary, каквото и да напишеш не би могъл да ме убедиш че при индианци в Сев. Америка, или където и да е няма магия, а чудеса. За някои неща бих се съгласила, но за други - абсурд. Това не е упорство. Тълкуванията ти са интересни, но просто аз не мисля като теб. Хубаво, разсъждаваш по темата.
Е, определено не мисля че индианците са гологъзи диваци с пера по главите и боядисани лица, които препускат лудо из прерията...
Аватар
EliKarim
Модератор
 
Мнения: 781
Регистриран на: 24 Сеп 2004, 19:57

Мнениеот sanguinary » 15 Авг 2006, 05:46

[glow=red]Ели[/glow],(както изглежда стартират последните ми десетина словоизлияния :mrgreen: ) Забелязах, че не мога да те убедя, наистина каквото и да кажа. Помисли върху това. Понякога се налага човек да приеме неприемливото, ти би трябвало да го знаеш добре.
Не става въпрос за знания и кой е по-по-най, ами... да, както и да е.
Не е въпроса кой как мисли и дали е по-прав или по-крив, а как е било и как е. Да, зная, че не смяташ индианците за изперкали, дългокоси полумаймуни, ако смятах така, едва ли щях и усмивка да изпратя, но ги смяташ за хора, практикували магия и магьосничество.
Съвременните разбирания за магия,ако може да се разделят така, присъстват при тях, но под формата на влияния, чудеса и свещени деяния, които не става,както при вас, на който му е интересно и го влече,сяда и почва. Добре, добре, както и да е. Не мислим еднакво, ти с познанията си по магьосничество, където аз знам твърде малко, а аз с тези за коренните американци... просто не намираме съгласие, да, но това е ,защото лаем като кучета и всеки чува само себе си. Може би е за това.
Ето една статия за Хопите, към които аз, признавам си не се отнасям с такава почит, тъй като принадлежат към онези, които аз наричам "земеделците"...
Да, родили са много големи имена,Кочис, Нана, Локо ,Найче и Викторио... даже самия Гойятлай или както си го кръщават американците Джеронимо е Навах... но това е встрани вече.
Просто исках да подчертая отношението си към "земеделците", които водят уседнал начин на живот и от немай къде са се хванали за оръжието. [highlight=red]Ето тук [/highlight] можете да се запознаете с културата на тези народи, има и за неща ,като инициацията... ще видите всъщност какво има.
Приятно четене
Аватар
sanguinary
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 422
Регистриран на: 04 Яну 2006, 07:43

Мнениеот EliKarim » 16 Авг 2006, 09:07

sanguinary, в никакъв случай не свързвам съвременната практика в магията с тази при индианци и каквито и да е други племенни народи.... Може би има общо, но то е самобрънка от цялото. Чудото присъства в магията на индианците, самата магия за тях е чудо, ритуалът е цел с която да бъде предизвикано друго чудо, и т.н... Незнам какво си разбрал от написаното до тук, незнам какво мислиш че мисля, но все пак имам изградена теза за този тип магия, която за мен си остава ритуална. Често съм търсила информация за начина на употреба на упойващите вещества при племената тъй като при тях, това е похват използван с невероятни познания и техники...
Аватар
EliKarim
Модератор
 
Мнения: 781
Регистриран на: 24 Сеп 2004, 19:57

Мнениеот sanguinary » 17 Авг 2006, 03:21

Ама,че неразбория,Ели,жено, наистина ли говориш искрено или се опитваш да ме изкараш от равновесие? За човек ,който знам само от тук, се справяш брилянтно.
Добре, представи си,че сега започва тази тема и нищо до тук не е било,нито сме го казали и аз виждам въпроса на уеб
weballergy написа:Някакви познания по темата? Индианците ме интересуват, чета доста по въпроса, но чак сега ми хрумна да потърся информация и за нещо такова. Моля за мнения:)
...и казвам:
Да, радвам се, че някой се сеща понякога и за тази раса, защото при тях има ,меко казано,интересни неща за обсъждане ,ритуали, викане на духове и методики, които са ни непознати. Искам само да те попитам уеб, само за леко насочване ми кажи... за каква магия питаш?
За магията, като каквато я познаваме ние,ти и хората от тук,практикувана при индианците или за това, което те са практикували тогава, когато са опирали до невидимите сили?
Под секрет ти казвам, че ако е първото, ще настане малка суматоха и сигурно с Ели ще се намерим в пререкания и няма да тръгне в правилна посока темата. Пророк съм си аз и знам :wink:
А пък, щом си чела ,обади някои племенца, поне като регион. Горските племена не много, но се различават от тези ,обитаващи Великите Равнини и т.н. Номадите например няма за какво да се молят за дъжд, освен ако не са им спряли водата :mrgreen: Тези, които водят уседнал начин на живот ,от своя страна,разчитат на лов и риболов ,значително по-малко и го практикуват повече заради трофеи и възмъжаване,отколкото за да се прехранват. Та те няма за какво да викат ...например духа на Майката на Мечките, за да и гласуват почит.
Иначе браво, радвам се,че си се поинтересувала от тази раса. Има много какво да се научи от тях.
Аватар
sanguinary
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 422
Регистриран на: 04 Яну 2006, 07:43

Мнениеот EliKarim » 17 Авг 2006, 08:43

:) Така да бъде!
Аватар
EliKarim
Модератор
 
Мнения: 781
Регистриран на: 24 Сеп 2004, 19:57

Мнениеот ZefaS » 28 Сеп 2006, 16:26

Ако ви интересуват индианците от Южна Америка, прочете "Индиански магии и религии от Южна Америка" на Улфред Метро 11,90 кинта и хора може да спорите, но не се обиждайте.
RiseMeHigh
WhereNo1DareToFly
Аватар
ZefaS
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 345
Регистриран на: 22 Сеп 2006, 18:05
Местоположение: София

Мнениеот sanguinary » 04 Окт 2006, 05:29

ZefaS написа:Ако ви интересуват индианците от Южна Америка, прочете "Индиански магии и религии от Южна Америка" на Улфред Метро 11,90 кинта и хора може да спорите, но не се обиждайте.

Къде видя обиди, терминаторе?
Както и да е...
Чиляците от Ю.Америка са били мн навътре с магиите. Много зломислие е имало при тях и кофти намерения към ближния и за това.
Не може принасяш в жертва човек, само защото си намерил жена му за по-хубава от своята, а и не само това, сега да не почвам.
Медицината им е била на добро ниво и са правели неща, които и до ден днешен се тълкуват като чудеса и с наличната съвременна апаратура трудно се правят. Дори има рисунки на трансплантация на глава, но доказателства за това няма.
Да, на който му е интересно нека се запознае, но аз лично ви препоръчвам да не нагазвате в тези южноамерикански джунгли.
Аватар
sanguinary
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 422
Регистриран на: 04 Яну 2006, 07:43

Мнениеот ZefaS » 04 Окт 2006, 09:02

Не съм загубила разсъдък още

макар да си често некомпетентна, когато го осъзнаеш ,се оттегляш и не настояваш, като някое малко дете, което държи на факта, че дядо коледа съществува.

ето част обидте, вожде.
Прероръчвам и Кастанеда.Много са хубави книгите му.А и дон Хуан е голям пичага :wink:
RiseMeHigh
WhereNo1DareToFly
Аватар
ZefaS
MagicGateBg Фен
 
Мнения: 345
Регистриран на: 22 Сеп 2006, 18:05
Местоположение: София

Следваща

Назад към Магия

  • Виж новите мнения
  • Виж темите без отговор
  • Кой е на линия
  • Общо на линия са 0 потребители :: 0 регистрирани0 скрити и 0 гости (Информацията се обновява на всеки 2 минути)
  • На 31 Мар 2025, 15:33 е имало общо 820 посетители наведнъж.
  • Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта