Кабала и Модерната Психология
Всичко,
което съществува в материалния план - Малкут, съществува и на по-горните
сефирот. Аналозите в по-висшите измерения се проявяват като психологически
феномени. Колкото и странно да звучи, създателя на психоанализата
Зигмунд Фройд е използвал именно Кабалата (нали и той самия е евреин)
за да създаде своето учение.
И
така, според Кабалата четирите плана на психологическото дърво на
Живота се наричат
Нефеш (Йетцира), Руах(Бриа) и Нешама (Свръхсъзнанието или Колективното
подсъзнание
на Юнг).
Нефеш
е онова, което Фройд нарича Аз. Той се състои от трите сефирот Йесод,
Ход и Нецах.
Йесод лежи на средната колона,а тя е колоната на действието-докато
двете странични
колони са неактивни (виж Колони). Именно затова йесодичните енергии
(нагони
желания, подтици, сексуални импулси) се разглеждат катодвигателя
на егото. На него още се
приписват и чувствата (Нецах) и способността да се даде трезва оценка
на ситуацията (Ход).
Следващият
триъгълник - Бриа като психологически феномен се изразява като Свръх
Аз (или
Руах). Само че във фройдистката психология той се разглежда като
недоразвит. И
така накратко Свръх Аза подтиска Аза; в него са отразени ценностната
система, онова което
е забранено да се прави (Гебура) и което е разрешено (Хесед). Тифарет
съдържа всички
морални ценности, културни интереси,професионални стремежи; въобще
това е сефирата
на интелектуалеца. Но уви - това не е Свръх Аза на средностатистиеския
човек.
Защото
при 80% от хората Свръх Аза се води не от вътрени подтици и идеи,
а от онези принципи
и идеи, които обществото налага. Всъщност тези хора безропотно ги
приема т- поради
факта, че не са в състояние да се контролират сами. Енергетичния
потенциал на
техния Свръх Аз е много нисък и е нужно време, докато се развие
напълно. Личности със добре
развит Тифарет вече имат собствена ценностна система, сремежи и
индивидуалност.
И
идва ред на онова, което Фройд нарича "То". Този аспект на психиката
се отнася към Клифот.
Това са "патологичните продукти" на Психологическото Дърво
на Живота (идеи, мисли, чувства, желания и др.), които нарушават
нормалното му функциониране
и те подлежат на отрхвърляне от страна на Аза и Свръх Аза.
А
какво да кажем на Нешама. Това е Архетипния план и се свързва с
онова, което се нарича
свръхразум или Висш Аз. Дали наистина тази част е най-слабо развита
или просто най-слабо осъзната. От тук идва стремежа за нашите духовни
търсения и мистични преживявания. Това е онази част от личността,която
ни свързва с Бога, Вселената, Космическото
съзнание. Тя е именно колективното несъзнавано на Юнг. Според него
именно то е източника на индивидуалния Аз (и Свръх Аз). Това е така
и според Кабалата (това са сефирите Кетер, Бина и Хохома) - нали
в основата на Нешама стои Кетер, а той е Първоизточника...
От
Кетер започва маршрута на енергията. Най- напред се формират основите
на Висшия Аз, след Това на Свръх Аза и накрая - на Аза. И ето как
Свръх Аза успява да подтисне функциите на Аза: като премине енергийния
поток през Руах,той може да задържи една част за себе си - значително
повече, от колкото му се полага и така да я използва за собственото
си формиране. И ако това стане системно и Аза не получи онова, което
му е необходимо, енергетичния му потенциал спада и така се получават
неврозите и други психопатологични явления.
Отслабването
на енергетичния потенциал на нефеш - Аза, съчетан с някои отклонения
на физическо ниво (Малкут) води до пробив на Клифотната област и
клифичните енергии започват да нахлуват в областта на Нефеш
(Аза) и понякога Руах (СвръхАза) - като в последния случай водят
до болести на културата, интелекта и т.н. Но те уви не са проблем
на психиатрията. Казахме,че
Малкут не е лишен от духовност. Освен това Клифотите се намират
в област,
по-ниска от тази на Малкут, т.е. те са носители на информация и
енергия по-нисши от тези на Малкут.
Разните биохимични и физиологични отклонения в структурата на централната
нервна система водят до смущаване в естествените защитни сили на
"духвния" компонент на
Малкут,неговите енергии се деформират и така той вече не може да
удържи на тези на клифот
- които необезпокоявани започват да нахлуват нагоре. Така възникват
острите компулсивнообсесивни
неврози (с натрапливи изживявания), шизоафективни растройства,характеризи
ращи се с халюцинации,които подтикват към престъпления, убийства
и агресия. Много голяма истина има в това, че са смятали душевноболните
за обсебени от дяволи.Е,демони не, но енергиите от които произхождат
те, стоят в основата на много психопатологични проблеми.
Остава
интересен въпросът, щом като влизат термодинамичните и квантово
механичните принципи
в сила и при психологическите явления, какво може да значи това?
Отговора е,
че душата е вълнов обект-съвсем логично,след като и Кабалата също
се обяснява с
тези принципи.
Някои
примери могат да хвърлят още светлина по въпроса:
Любовта
и общуването между хората.
Когато
казваме, че сме обвързани с някого, или че някой
се е "срастнал" с друг човек, местност, събитие... то това наистина
е така. Обяснява се
с принципа на неделимостта на Айнщайн - Розен. Така този човек може
да действа, да чувства
и съпреживява с обекта на своята любов и привързаност. Много влюбени
могат
да споделят такива преживявания и дори и много близки приятели.
Интересен е случая с един
свещенник, който бил силно привързан за един часовник, останал от
прародителите му.
Когато починал и часовника спрял...
Спад
на енеретичния потенциал на Аза.
Също
много коментирана тема. Настъпват депресивни
изживявания, раздвоение на личността а също и деперсонализация (болния
не
може да определи себе си) или загубва чувството си за ориентация
и т.н...
Дисоциативни
комплекси.
Това са психологически фрагменти, съдържащи енергетичен
потенциал и имат известна автрономност. Всички ги имаме:например
при първа среща имаме
чувството, че нещо ни засяда в гърлото и каквото и да правим, думите
не идват и
т.н. Но може и да е още по-зле. В окултизма са известни като ларви.
И
така, всичко това има огромно значение за магията. С това се обяснява
как личността и
психиката оказват своето окултно въздействие върху света. Все още
битуват предразсъдъците,
че мислите, волята, могат сами да повлияят материята и събитията.
Но
ако беше така,много неща (като например спортните състезания или
политическите събития) нямаше
да бъдат възможни - особено в международните военни отношения. Всички
хора които
с мислите и чувствата си се противопоставят на това, би следвало
да променят
нещата. Но това не е така. Както Доналд Тайсън казва:магията е средство
да се предизвикат
промени в материалния свят, чрез насочване на волята (и мисълта)
към Източника
на Силата. В общи линии както е при молитвата.
Със
помощта на волята ние въздействаме на астралния план. С него сме
свързани чрез Манипура
Чакра. С мислите въздействаме на Менталния план - с него сме свързани
на чрез
Висшудхи (гърлена) чакра. А с архетипния план сме свързани с Коронната,
Сахасрара
Чакра (спомнете си дупките по тялото, които имаха Нео и останалите
от "Матрицата"). Него
повлияваме с молитви,инвокации на божества. Ето така се изяснява
връзката Микро-Макрокосмос.
Върни
се към "Дървото на Живота"
|